Medel till pedagogiskt utvecklingsarbete

12 oktober 2016

Universitetspedagogik och lärandestöd, UPL, har beviljat sju projekt utvecklingsmedel från PUNKTUM på sammanlagt cirka 1,5 miljoner kronor. Syftet med PUNKTUM är att stimulera pedagogiskt utvecklingsarbete som gynnar studenters lärande. Styrelsen för UPL beslutade den 27 september att följande projekt beviljas utvecklingsmedel inom ramen för 2016 års utlysning av PUNKTUM.

Beviljade medel från PUNKTUM:

• Pedher Johansson (Datavetenskap): Storskalig digital examination av digitala färdigheter och förmågor. Belopp: 203 236 kr
  • Karin Bölenius (Omvårdnad): Implementering av pedagogiskt verktyg för praktisk färdighetsutövning för effektiv lärprocess. Belopp: 250 0000 kr.
  • Pia Almarlind (TUV): Att höja kvaliteten i bedömning och betygssättning – kollegialt lärande via webben. Belopp: 249 633 kr.
  • Maria Karlsson (USBE): Aktivt lärande på webben och i klassrummet med särskild programvara för att kombinera det bästa av Flipped classroom och MOOCs. Belopp: 248 016 kr
  • Marie Nordström (Datavetenskap): Den vetenskapliga otryggheten - En kvalitativ studie i systematisk utvärdering av examensarbeten. Belopp: 201 098 kr
  • Sofia Isberg (USBE): Från grupparbete till lärande i team. Belopp: 241 678 kr
  • Johan Svensson (USBE): Rollspelsövningar för undervisning av matematiska modeller. Belopp: 99 638 kr.

Totalt 25 ansökningar inkom fördelat på följande fakulteter: Samfak 12, Medfak 8, Humfak 3 och Teknat 2. Flertalet av de ansökningar som inte beviljades medel ansågs ha stor potential med lite omarbetning. Nästa möjlighet att ansöka är våren 2017.

Mer information om Punktum finns på projektets hemsida.