”Mirai” ska stärka samarbete mellan svenska och japanska universitet

14 oktober 2016

Den 1 oktober träffades representanter från sex svenska och elva japanska universitet för att diskutera samarbetsmöjligheter inom projektet "Mirai"- framtid!. Umeå universitet är ett av de medsökande universiteten till projektet och fanns representerad av International Office.

Målet med Mirai är att stärka det akademiska samarbetet inom utbildning, forskning och innovation mellan svenska och japanska universitet. Särskilt fokus riktas mot forskare som är i ett tidigt stadium av sin karriär.

Den 1 oktober hölls den första vetenskapliga kommittén, en kick-off i Kyoto, Japan, där universiteten diskuterade teman och former för samarbete. En styrgrupp utsågs också som består av Lunds universitet, Umeå universitet, Uppsala universitet, Nagoya University, Tokyo University och Waseda University.

– Projektet är en intressant möjlighet för universitetet att utveckla samarbeten och stärka kvaliteten i både forsknings- och utbildningsfrågor, exempelvis genom seminarier, workshoppar och utbyten, säger Greg Neely, enhetschef för International Office och universitetets representant i styrgruppen.

Huvudsökande till Mirai är Lunds universitet i Sverige och Nagoya University i Japan.

Från Sverige är medsökande Umeå universitet, Chalmers tekniska högskola, Linköpings universitet, Lunds universitet, Stockholms universitet och Uppsala universitet. Medsökande från Japan är Hiroshima University, Hokkaido University, Kyoto University, Kyushu University, Osaka University, Sophia University, University of Tokyo, Tohoku University, Tokyo University of Technology och Waseda University.

Nästa möte sker i slutet av vårterminen då alla deltagande universitet träffas i Lund för ett seminarium.

Kontaktuppgifter

Greg Neely, enhetschef