Fortemedel till sju forskare vid Samhällsvetenskapliga fakulteten

7 oktober 2016

1205 ansökningar inkom, och av dem beviljas 96 stycken medel i Fortes stora utlysning av projektbidrag, juniorforskarbidrag, postdoc-bidrag samt projektbidrag för forskning inom arbetsmiljö i kvinnodominerade sektorer.

De forskare vid vid Samhällsvetenskapliga fakulteten som tilldelas medel är:

• Christine Hudson, Statsvetenskapliga institutionen, får 3 030 000 kronor för projektet Ruralt flyktingmottagande – En ny strategi för mindre kommuners överlevnad? Konsten att hantera motstånd och arbeta för integration i lokalsamhället.
  • Ingemar Johansson Sevä, Sociologiska institutionen, får 3 630 000 kronor för projektet Välfärdsopinion 2017.
  • Britt-Inger Keisu, Statsvetenskapliga institutionen och Sociologiska institutionen, får 3 734 000 kronor för projektet Att räkna med bråk? En studie av konflikter och psykisk ohälsa i kvinnodominerade arbetsplatser ur ett genusperspektiv.
  • Evelyn Khoo, Institutionen för socialt arbete, får 2 994 000 kronor för projektet Socialt arbete i kölvattnet av flyktingströmmen – ett köns- och professionsperspektiv.
  • Ruth Mannelqvist, Juridiska institutionen, får 3 230 000 kronor för projektet Ett hållbart arbetsliv – arbetsgivares rättsliga ansvar och faktiska åtgärder för förbyggande av ohälsa och rehabilitering.
  • David Rosenberg, Institutionen för socialt arbete, får 2 730 000 kronor för projektet Med arbetsliv i sikte – Stöd till utbildning för unga vuxna med psykisk ohälsa.
  • Erika Sandow, Institutionen för geografi och ekonomisk historia och Enheten för demografi och åldrandeforskning vid Umeå universitet (EDÅ), får 2 880 000 kronor för projektet Att flytta från storstaden. En studie om barnfamiljers migrationsstrategier för en socialt hållbar vardag utanför storstadsområdena.

Hela listan på vilka som beviljats medel vid Umeå universitet

Mer om Fortes beslut

Redaktör: Eva Stoianov