Nyfiken på ledarskap!

27 oktober 2016

Våren 2017 startar en pilotomgång av ett nytt ledarutvecklingsprogram som riktar sig till alla anställda vid Umeå universitet som är nyfikna på ledarskap. Syftet med programmet är att stödja den långsiktiga ledarförsörjningen vid Umeå universitet.

Programmet Nyfiken på ledarskap ska stimulera personlig utveckling och ge deltagarna möjlighet att utforska vad ledarskap innebär. Deltagarna behöver inte ha tidigare erfarenheter av ledarskap.

- Det finns många personer som är nyfikna på ledarskap och som har potential att bli bra ledare. Programmet är ett sätt att uppmuntra och stimulera dessa personer att utforska sina egna utvecklingsområden för att kunna ta ställning till om de i framtiden vill ta på sig en ledarroll, som exempelvis prefekt, enhetschef, områdeschef, samordnare eller projektledare. Vi vill ge dem möjlighet att utforska sig själva, sina tankar om ledarskap samt om ledarskap är något för dem, säger Anna Mothander och Ulla Nordlinder från Personalenheten.

Anna Mothander och Ulla Nordlinder har, på initiativ av universitetsdirektör Caroline Sjöberg, utvecklat programmet och kommer även fungera som kursledare under vårens pilotomgång. De har tillsammans en lång och gedigen erfarenhet av eget chefs- och ledarskap och av att arbeta med verksamhets- och ledarutveckling.

Deras förhoppning är att deltagarna bland annat ska utveckla större förståelse för vad ledarskap innebär, hur grupper fungerar, hur de kan bli tydligare i sin kommunikation och hur de kan leda sig själva. Utbildningen ska även öka förståelsen för Umeå universitet som organisation.

Goda erfarenheter av ledarskapsutbildningar på andra universitet

Vid utvecklingen av programmet genomfördes omvärldsanalyser, bland annat i form av intervjuer med representanter för tre universitet med liknande utbildningar för potentiella ledare.

- Deras program med liknande inriktning har haft många sökanden och nöjda deltagare, vilket stärkte våra tankar på att starta programmet, säger Anna Mothander. En positiv effekt av utbildningarna är att deltagarna har synliggjorts och lyfts fram som potentiella ledare och fått möjlighet att gå in i nya roller.

Satsningen har förankrats i verksamheten och hos de fackliga organisationerna och ligger i linje med den strategiska kompetensförsörjningsplanen för Umeå universitet 2016 – 2018. Planen innehåller mål och strategier för hur universitetet bland annat kan attrahera kompetenta och engagerade ledare på alla nivåer i organisationen. En av strategierna i planen är att erbjuda ledarprogram för potentiella prefekter och chefer.

Pilotomgången under våren 2017

Programmet omfattar totalt 7 dagar under vårterminen 2017 (januari 2017 till juni 2017). Maximalt kommer 25 deltagare antas.

- Vi hoppas att det ska bli en spännande blandning med personer från hela universitet med olika bakgrund, kunskaper och erfarenheter som kan inspireras och lära av varandra, säger Ulla Nordlinder. På så sätt får deltagarna även ett nytt nätverk inom universitetet.

Efter pilotomgången ska programmet utvärderas och vidareutvecklas. Förhoppningen är att det ska bli en återkommande kurs i universitets chefsutbildningar och ledarutvecklingsprogram.

- Min vision är att Umeå universitet på sikt ska investera mer i ledarskap och vidareutveckla hela utbudet av ledarskapsutbildningar från programmet Nyfiken på ledarskap till kompetensutveckling för mer erfarna chefer, säger Anna Mothander. Med programmet vill vi lyfta fram ledarskapet som en möjlig, stimulerande och personligt utvecklande karriärväg.

Information om och anmälan till programmet

Strategisk kompetensförsörjningsplan Umeå universitet 2016-2018