Rektor beslutade om uppdaterad grafisk profil

3 november 2016

Från och med 1 november har Umeå universitet en uppdaterad grafisk profil. Den uppdaterade profilen har redan använts i arbetet med den nya utbildningswebben, och går nu att använda i kommande satsningar för all kommunikation från universitetet.

I och med kommunikationsplattformen för studentrekrytering som används både för de tidigare utbildningskatalogerna och fakulteternas olika kampanjer har universitetets kommunikation gradvis ändrat utseende, och den grafiska profilen var i behov av uppdatering.

Nya profilfärger och justerad logotyp

Den nya profilen omfattar riktlinjer för användning av logotypen, hur logotypen kan kombineras med avsändare, samt profilfärger och typsnitt. Logotypen har fått ett något justerat utseende som känns igen från jubileumslogotypen. I den nya profilen finns fler möjligheter för placering av logotypen, till exempel  en centrerad variant.

När det gäller typsnitten sker inga förändringar, och man behöver alltså inte köpa några nya licenser. Beslutet omfattar två typsnitt som ofta kräver licens för grafisk produktion som till exempel trycksaker, och två kostnadsfria typsnitt för exempelvis dokument och egna presentationer.

Innehållet i den beslutade nya regeln för den grafiska profilen är kortfattat. Istället får Kommunikationsenheten ansvar att ta beslut kring tillämpningar, vilket ger större möjligheter att göra anpassningar till olika situationer och behov.

Införandet sker successivt och i etapper – först ut är nya mallar

Det fortsatta införandet av den nya profilen för exempelvis trycksaker, webbplatser, skyltning och mässmaterial kommer att ske stegvis, vid behov eller i samband med planerade satsningar. Det innebär att det inte finns krav på att allt befintligt material som används nu byts ut omgående, men att den uppdaterade profilen ska användas vid nyproduktion, och fakulteter och institutioner styr därför till stor del själva hur införandet ska se ut. I den bedömningen bör det vägas in vilket antal personer och vilka målgrupper som kommer i kontakt med kommunikationen för att avgöra i vilken takt införandet ska ske.

Alla beställningar som görs via Inhousebyrån vid Kommunikationsenheten kommer från den 1 november att produceras enligt den nya profilen, och införandet i universitetets olika system kommer att följa en plan som respektive systemägare sätter upp.

Nya mallar för Word och Powerpoint kommer att finnas att ladda ner på Aurora från och med december.

Mer information

Mer information om profilen, tillämpningar och mallar kommer att publiceras löpande på sidan om grafisk profil på Aurora.

För frågor om tillämpningar av profilen, kontakta inhousebyran@umu.se

För frågor om framtagandet av profilen, kontakta Gunilla Stendahl, Kommunikationsenheten