Meriteringsmodellen öppen

19 december 2016

Den pedagogiska meriteringsmodellen har funnits sedan 2013 och sedan starten har 98 personer utnämnts till Meriterad eller Excellent lärare. Under detta år har modellen utvärderats och reviderats. Ett par nyheter är att det nu går att söka löpande under året och att meriteringen sker stegvis, för att ansöka om excellent nivå krävs att man redan utnämnts till meriterad lärare.

I den nya modellen utgår ingen premie till institutionerna men lönepåslaget till läraren kvarstår. I juni fattade rektor beslut om den nya handläggningsordningen och under hösten har kriterier och anvisningar för sökande och sakkunniga justerats av en arbetsgrupp bestående av excellenta lärare och representanter från nämnden för högskolepedagogisk meritering.

Kriterierna har förtydligats på flera sätt, bland annat har det blivit mindre överlapp mellan nivåerna. Vi har även kompletterat med indikatorer avseende lärarens ämnes- och professionskunskaper samt framtidsplaner för det pedagogiska arbetet, säger Anders Fällström.

Modellen är nu öppen för sökande och ansökan sker till respektive fakultet. Mer information om ansökan och kriterier

Nämnden för högskolepedagogisk meritering sammanträder 4 gånger under året och handlägger vid dessa tillfällen de ansökningar som kommit in. Deadline för ansökningstillfällena under 2017 är sista februari, sista maj, sista augusti samt sista november.