Verksamhetsplan 2017

20 december 2016

Rektor har beslutat om en verksamhetsplan för år 2017. I den framgår bland annat att Umeå universitet ska ta fram en plan för jämställdhetsintegrering och av miljöskäl ska öka antalet resfria möten. Inför år 2018 har universitetsstyrelsen gett rektor i uppdrag att lämna förslag på en reviderad modell för verksamhetsplanearbetet där delmålen ses över och ett antal delmål prioriteras.

Verksamhetsplanen för år 2017 beskriver Umeå universitets övergripande uppdrag och mål, och de områden universitetsledningen främst prioriterar under det kommande året. Prioriteringar har gjorts inom tre olika områden: universitetsövergripande, utbildning på grundnivå och avancerad nivå, samt forskning och utbildning på forskarnivå.

Universitetsövergripande prioriteringar

• Jämställdhetsintegrering för att uppnå de jämställdhetspolitiska målen, i enlighet med regeringens regleringsbrev för universitet och högskolor år 2016
  • Fler och utvecklad användning av resfria möten i syfte att minska utsläppen av koldioxid från resor och transporter, i enlighet med regleringsbrevet
  • Fortsatt anpassning av kostnader och intäkter, i syfte att uppnå ekonomisk balans

Prioriteringar inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå

• Fortsatt utveckling och säkring av utbildningens kvalitet
  • Fortsatt arbete med att begränsa antalet helårsstudenter och därmed minska överskridandet av takbelopp. Syftet är att undvika en situation där universitetet själv måste finansiera utbildningsplatser utan ekonomisk ersättning från staten
  • Samordning av särskild kompletterande pedagogisk utbildning för personer med forskarexamen
  • Utbildning för nyanlända personer med akademisk utbildning
  • Utveckling av områden som gör Umeå universitet redo att erbjuda alla studenter digital salsexamen

Prioriteringar inom forskning och utbildning på forskarnivå

• Fortsatt utveckling av forskningsinformation
  • Fortsatt arbete med forskningsinfrastrukturer
  • Fortsatt arbete med att analysera dimensioneringen av utbildning på forskarnivå
  • Fortsatt utveckling och säkring av forskarutbildningarnas kvalitet med anledning av UKÄs kommande utvärdering av forskarutbildningsämnen med start 2017

Inför år 2018 har rektor fått i uppdrag att lämna förslag på en reviderad modell för verksamhetsplanearbetet så att åtgärder blir mer konkreta och revideringsbara. I uppdraget ingår även att se över delmålens formuleringar och att prioritera ett antal delmål som ska gälla för hela Umeå universitet.

För mer information

Verksamhetsplan år 2017 Umeå universitet

Fler resfria möten i tjänsten

Vid frågor går det bra att vända sig till Carina Henningsson, controller på Planeringsenheten.