Fyllnadsval till Handelshögskolans styrelse

24 mars 2016

Ett fyllnadsval till Handelshögskolans styrelse ska genomföras. Alla anställda vid Samhällsvetenskapliga fakulteten har senast den 11 april möjlighet att inkomma med nominering.

Bakgrund

Professor Maria Bengtsson har begärt entledigande från uppdraget som ledamot i Handelshögskolans styrelse och styrelsen måste därför kompletteras. Rektor Lena Gustafsson fattar beslut i ärendet.

Handelshögskolans styrelses mandatperiod: 1 januari 2015 - 31 december 2017.

Nomineringsbara personer

Nominerade personer ska vara vetenskapligt kompetenta och inneha en anställning på minst 50 % och som gäller tillsvidare eller för en bestämd tid, som är två år eller mer.

Personer som samtidigt sitter som lärarrepresentant i universitetsstyrelse eller fakultetsnämnd får inte vara ledamot i styrelsen för Handelshögskolan. Vidare får inte prefekter, ställföreträdande prefekter och biträdande prefekter vara ledamöter i styrelsen för Handelshögskolan.

Nomineringsförfarande

Alla anställda vid Samhällsvetenskapliga fakulteten ges möjlighet att lämna förslag på kandidater. Den föreslagna personen ska vara vidtalad och acceptera nomineringen.

• Nomineringar skickas via e-post till Niklas Hanes senast den 11 april.

Nomineringarna ska medföljas av en kortfattad motivering samt en presentation/CV av den föreslagna personen (innehållande uppgifter om födelseår, titel, institution/organisation, tidigare uppdrag samt om personen sitter med nationella eller internationella sammanhang av vikt).