Forskare från universitetet presenterar på TEDxUmeå

14 april 2016

Av totalt 20 talare är det 6 forskare från Umeå universitet som bidrar med sina idéer med den gemensamma röda tråden normbrytning. Den 11 maj genomförs arrangemanget för tredje gången i Umeå. Alla idéer som tar plats på scenen kommer att ge besökaren ett nytt perspektiv på hur man kan tänka och se på normbrytning och normbrytare som i sin tur leder till förändring och slutligen utveckling.

Talarna är artister, forskare och tänkare från Umeå, Västerbotten, övriga Sverige och världen. De forskare från Umeå universitet som bidrar med idéer är:

• Lotta Vikström, professor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier
  • Kalle Grill, professor vid Institutionen för idé och samhällsstudier
  • Virginia Langum, docent, Institutionen för språkstudier
  • Sara Edenheim, docent vid Umeå centrum för genusstudie (UCGS)
  • Stefan Jansson, professor vid Institutionen för fysiologisk botanik
  • Nasim Sabouri, forskarassistent vid Institutionen för medicinsk kemi och biofysik

Umeå universitet med från starten

Redan från starten för tre år sedan har Umeå universitet varit inblandade i TEDxUmeå och så även i år.

– Det är viktigt för Umeå universitet att uppmuntra och förstärka samarbetet med näringslivet och offentlig sektor. Genom TedxUmeå är vi delaktiga i att sprida ny kunskap och goda idéer mellan människor, organisationer och företag. Umeå universitet söker aktivt nya vägar för att öka kunskapsutbytet – TedxUmeå är en sådan väg, säger Agneta Marell, vicerektor vid Umeå universitet.

Om TEDxUmeå

TED-gemenskapen är en global rörelse – en ideell organisation som drivs av passionen för idéer. Talesättet "TED – Ideas worth spreading" delas av många lokala initiativ och organisationer som skapar egna TEDx-evenemang och TEDxUmeå vill ge idéer en möjlighet att spridas och samtidigt ge besökaren så många aha-upplevelser som möjligt under en dag. I år är TEDxUmeå ett mycket större event tack vare en + 100 licens som gör att så många som 400 deltagare kan vara med i Väven.

När? Onsdag den 11 maj
Var? Väven

Program TEDxUmeå

Köp biljett