Radiologiprofessor föreslås bli prorektor vid Umeå universitet

26 april 2016

Katrine Åhlström Riklund, professor i diagnostisk radiologi, föreslås bli ny prorektor vid Umeå universitet för sexårsperioden 1 juli 2016 – 30 juni 2022. Förslaget som kommer från universitetets tillträdande rektor, Hans Adolfsson, lämnas nu till universitetets hörandeförsamling.

Enligt förslaget uppfyller Katrine Åhlström Riklund de kriterier som är att anse som centrala för uppdraget som rektors ställföreträdare. Hon är en välmeriterad forskare, har hög vetenskaplig och pedagogisk kompetens, samt erfarenhet av kvalificerat akademiskt ledarskap, bland annat som tidigare prefekt, vicedekan och som vice ordförande för styrelsen för Örebro universitet.

Katrine Åhlström Riklund föreslås bli prorektor

Foto: Wilke

– Jag träffade flera intressanta kandidater under processen. Valet föll på Katrine Åhlström Riklund då jag bedömde att vi skulle bli ett bra team, vi delar en stark tro på Umeå universitetet samtidigt som vi kompletterar varandra bra inom många områden, säger Hans Adolfsson.

Hans Adolfsson konstaterar dessutom att Katrine Åhlström Riklund har ett brett kontaktnät såväl nationellt som internationellt och erfarenhet av samverkan med samhället, bland annat som programdirektör och ansvarig för regionaliseringen av Umeå universitets läkarutbildning i samarbete med de tre nordliga landstingen. Katrine Åhlström Riklund är vidare analytisk och handlingskraftig och har som ledare förmåga att såväl förankra, genomföra samt följa upp fattade beslut.