Radiologiprofessor föreslås bli prorektor

26 april 2016

Katrine Åhlström Riklund, professor i diagnostisk radiologi, föreslås bli ny prorektor vid Umeå universitet för sexårsperioden 1 juli 2016 – 30 juni 2022. Förslaget som kommer från universitetets tillträdande rektor, Hans Adolfsson, lämnas nu till universitetets hörandeförsamling.

- Det är med stor glädje som medicinska fakultetens ledning har tagit del av informationen nedan om tillträdande rektor Hans Adolfssons val av prorektor. Professor Katrine Åhlström Riklund är en synnerligen kompetent och lämpad person för detta för hela universitetet så viktiga uppdrag, det säger Diana Berggren dekan, Patrik Danielson prodekan, Åke Forsberg vice-dekan för forskning och Birgitta Bernspång, vice-dekan för utbildning.

Enligt förslaget uppfyller Katrine Åhlström Riklund de kriterier som är att anse som centrala för uppdraget som rektors ställföreträdare. Hon är en välmeriterad forskare inom fältet radiologi och har en hög vetenskaplig och pedagogisk kompetens samt har en god erfarenhet av kvalificerat akademiskt ledarskap, bland annat som tidigare prefekt, vicedekan och som vice ordförande för styrelsen för Örebro universitet under innevarande mandatperiod.

Hans Adolfsson konstaterar att Katrine Åhlström Riklund har ett brett kontaktnät såväl nationellt som internationellt och erfarenhet av samverkan med samhället, bland annat som programdirektör och ansvarig för regionaliseringen av Umeå universitets läkarutbildning i samarbete med de tre nordliga landstingen. Åhlström Riklund är vidare analytisk och handlingskraftig och har som ledare förmåga att såväl förankra, genomföra samt följa upp fattade beslut.

Redaktör: Lena Åminne