Toppbetyg i ekonomiadministration

28 april 2016

Umeå universitet får högsta möjliga betyg (AA) i EA-värderingen 2015. EA-värdet ger ett betyg på hur väl myndigheten följer de ekonomiadministrativa bestämmelserna. Det som mäts avser områden som finns reglerade i förordningar, föreskrifter och allmänna råd. Värderingen består av två delar – en extern bedömning och en självdeklaration.

Utvärderingen görs av Ekonomistyrningsverket, som har regeringens uppdrag att årligen utvärdera alla myndigheter. Genom att mätningen sker regelbundet kan regeringen och myndigheterna följa utvecklingen över tid.

– Vi känner oss glada och stolta över att vårt arbete med bra och tydliga rutiner har gett resultat i form av högsta betyg för Umeå universitet, säger Annica Eriksson controller på Ekonomienheten.

Rapport: Ekonomiadministrativ värdering för 2015 (extern länk)