Umeås rykte som studentstad viktigt vid val av universitet

20 april 2016

Resultaten av Nybörjarenkäten 2015 visar bland annat att Umeås rykte som bra studentstad, universitetets goda rykte och bra utbildningsutbud har varit viktiga vid valet av utbildning. Enkäten visar även att vår genomsnittliga nybörjarstudent är 22 år, kvinna och kommer från Norrland.

Intresset för ämnet och yrket fortsätter vara de mest betydande faktorerna för hur nybörjarna har valt sin utbildning. Umeås rykte som studentstad hamnar i topp när det gäller att välja utbildning - andra viktiga faktorer är att universitetet har ett gott rykte och ett bra utbildningsutbud.

Närhet till universitetet blir allt mer betydelsefullt

En av de största förändringarna vid val av utbildning sedan förra undersökningen är att faktorn närhet har blivit mer betydelsefullt: sedan 2012 har den ökat med drygt nio procent. Studenterna fortsätter alltså att komma till oss utifrån vårt geografiska läge – 40 procent av nybörjarstudenterna kommer från länet och 30 procent kommer från övriga Norrland. Totalt är det alltså 70 procent som kommer från Norrland samtidigt som 30 procent kommer från övriga Sverige eller ett annat land.

Umeå universitets webbplats är viktigast för att hitta utbildningar

Allt fler studenter hittar sina utbildningar via olika webbplatser – viktigast är fortfarande universitetets egen webbplats men även andra webbplatser som studera.nu och antagning.se blir allt viktigare. De flesta bestämmer i god tid innan ansökningsomgången vilken utbildning de ska söka, och ungefär hälften av de svarande hade bestämt sig mer än tre månader innan sista ansökningsdatum. Bara var femte person bestämde sig för vad de skulle söka under sista månaden.

Allt färre gör Sen anmälan

Sedan första enkäten genomfördes anmäler sig allt fler studenter i tid. I den senaste enkäten hade 94,5 procent av de svarande anmält sig i tid, att jämföra med 88 procent i undersökningen 2012. Humanistiska fakulteten har högst andel studenter som gjort en sen anmälan vilket även speglar sammansättningen av studentgruppen med lägst andel programstudenter.

Oro för bostadssituationen

Nytt för nybörjarenkäten 2015 är att den innehåller frågor om studenternas bostadssituation. I enkäten svarar nästan 40 procent av nybörjarstudenterna att de känner oro för sin bostadssituation. Skiljer man ut den grupp som upplever en mycket stor oro kring bostadssituationen är det totalt 11 procent.

Mer om enkäten

Hösten 2012 genomfördes den första gemensamma nybörjarenkäten vid Umeå universitet och från och med 2013 genomförs enkäten vartannat år. 2015 besvarades enkäten av 2523 studenter, avgränsade till svensktalande campusstudenter. Den totala svarsfrekvensen är svår att exakt fastställa men uppgår till 67 procent på de fyra fakulteterna.

Nybörjarenkät ht 2015

Vid frågor, kontakta