Nytt system för doktoranders individuella studieplaner införs

10 maj 2016

Umeå universitet har tagit fram ett webbaserat system för doktoranders individuella studieplaner. Systemet börjar användas under maj månad 2016.

Samtliga aktiva doktorander som har minst en uppföljning kvar innan examination ska använda den webbaserade individuella studieplanen. En övergångsperiod tillåts, men senast den 1:a maj 2017 ska samtliga aktiva doktorander använda denna webbaserade individuella studieplan. Arbetet har letts av projektledare Mikael Lindgren, Ladokgruppen vid Studentcentrum.

System som underlättar

– Vi är glada att vi nu får ett system som kommer underlätta både för doktorander, handledare och institutioner att följa upp de individuella studieplanerna. Även för den enskilde doktoranden kommer systemet att innebära en förbättring, speciellt när det gäller rättssäkerheten. Samtidigt kommer arbetet underlättas vid kommande utvärderingar från Universitetskanslerämbetet säger planeringssamordnare Lena Holm.

Utbildning och demonstration av systemet

Studentcentrum/Ladokgruppen kommer att bjuda in till flera utbildningar under maj och juni där de demonstrerar systemet, där verksamheten ges en möjlighet att få ta del av systemets uppbyggnad och funktion.

– Alla som är intresserade är välkomna att anmäla sig till seminarierna men nyckelpersonerna är de som är ansvariga för forskarutbildningen på institutionerna säger Mikael Lindgren.

Mer information om systemet finns på Ladokgruppens sida för Web-ISP:

Har du frågor om systemet, kontakta

Studentcentrum/Ladokgruppen