Vägledning och lärandemål viktigt för att öka antalet utresande studenter

24 maj 2016

Formulera internationella och interkulturella lärandemål och fokusera mer på studievägledning och akademiskt stöd – det är några förslag som Universitets- och högskolerådet, UHR, presenterar för att öka antalet utresande studenter.

Få studenter i Sverige åker på utbyte jämfört med antalet inresande. EU:s mål är att år 2020 ska 20 procent av alla studenter som examineras i EU:s medlemsländer ha tillbringat en del av utbildningen utomlands. Idag är den svenska siffran cirka 14 procent. På Umeå universitet åkte 329 studenter på utbytesstudier under 2015.

Foto: Mattias Pettersson

Den 20 maj besökte Anders Ahlstrand, utredare vid UHR, Umeå universitet för att berätta om projektet – Det akademiska värdet av mobilitet. Syftet är att på sikt öka antalet utresande studenter från Sverige. Projektet har framförallt fokuserat på hur utbytesstudier kan passa in i den svenska utbildningen.

– Det finns ett stort intresse bland ungdomar att åka på utbyte men undersökningar tyder på att det ofta är oklart för studenter hur utbyten passar in i studierna hemma, säger Anders Ahlstrand.

Rapporten Åtgärder för att öka antalet utresande studenter bygger på slutsatser av projektet och presenterar ett antal förslag som syftar till att tydliggöra det akademiska värdet av mobilitet. Förslagen är fokuserade på proaktiv vägledning och internationella och interkulturella lärandemål.

– Vi hoppas på att åtgärderna bidrar till att samtalet med studenter i större utsträckning handlar varför man vill åka på utbyte istället för vart, avslutar Anders Ahlstrand.

Projektet har pågått mellan den 1 november 2014 och den 30 april 2016, och har i huvudsak finansierats av EU-kommissionen. Tre svenska lärosäten var under höstterminen 2015 piloter för ett antal av förslagen. Syftet har varit att testa om förslagen är rimliga, adekvata och genomförbara. Lärosätenas erfarenheter har visat en positiv effekt på vägledningsarbetet och dess resultat men det är för tidigt att avgöra om det långsiktiga målet, att öka antalet utresande studenter, uppnås.

Rapport: Åtgärder för att öka antalet utresande studenter