Sommarhälsning och varmt tack!

21 juni 2016

Rektor Lena Gustafsson önskar glad sommar, tackar för de gångna sex åren och önskar lycka till.

Foto: Andreas Nilsson

Min spontana känsla inför mina nu (nästan) avslutade sex år som rektor för Umeå universitet är stolthet! En stolthet som bottnar i att vi har ett universitet som vi gemensamt kan glädjas över och vara stolta över. Ett universitet med attraktionskraft för studenter, medarbetare och samarbetspartners från när och fjärran.

Det har för mig, och vågar jag påstå mina ledningskollegor, inneburit ett stort förtroende att i samarbete med så många inom och utom universitetet fått arbeta med den fortsatta utvecklingen av vårt universitet. Umeå universitet spänner över kunskap och kompetens över hela bredden av humaniora, samhällsvetenskaperna, medicin, naturvetenskaperna, teknik och konstnärliga områden. Just detta faktum gör, som jag ser det, arbetet på Umeå universitet så oerhört stimulerande och medför så många möjligheter att både utveckla vårt universitet i sig, men också att vara den part som gör skillnad för andra parter och för samhällsutvecklingen i stort.

Denna känsla av stolthet - och därmed en stor portion nöjdhet - är inte liktydig med att jag inte ser utmaningar, både där vi nu befinner oss och framför oss! Tvärtom! Utmaningarna är både stora och många, vilket innebär ett ständigt fortsatt arbete för att möta dessa. Den övertygelse vi arbetat efter är att alltid värna kvalitet högst! Utan hög kvalitet i både utbildningen och forskningen så försvinner vi i det globala bruset! Därför är det förstås glädjande att de framgångar vi fått erfara, både inom utbildningen och forskningen, gör att vi märks på den internationella kartan.

Jag vill också ännu en gång lyfta värdet av det vi gemensamt arbetat utifrån under åren som gått, det vill säga att sluta leden kring utbildningen och forskningen, så att dessa går hand i hand och att utgångspunkten dem emellan är ett starkt ömsesidigt beroende.

Förutan allas höga ambitioner, uthållighet och vilja, kunskap och kompetens så skulle vi inte vara där vi är idag och heller inte kunna möta framtiden med tillförsikt. Förutan dessutom ett gott samarbete både inom universitetet liksom med externa samarbetspartners så skulle det vara omöjligt att iscensätta en framgångsrik utveckling. Därtill krävs en öppenhet, glädje och stimulans – och jag tackar er alla varmt för att jag fått uppleva detta på Umeå universitet i samarbetet med er alla!

Foto: Elin Berge

Därmed vill jag varmt tacka er alla – medarbetare och studenter, liksom alla er som vi samarbetat med utanför Umeå universitets egna gränser under min rektorsperiod - för era insatser och för ett mycket gott samarbete.

Ett varmt och innerligt tack och ett lika innerligt lycka till i ert fortsatta arbete. Jag kommer att följa Umeå universitet med stort intresse.

Glad sommar!

Lena