Nya regler för studieadministration på grund- och avancerad nivå

15 juni 2016

Rektor har fastställt ett nytt regelverk för studieadministration på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-340-16) som gäller från och med den 15 augusti 2016. Detta ersätter Regler och riktlinjer för studieadministration (dnr 500-5-05). De nya reglerna handlar bland annat om registrering av studenter, studieuppehåll, inrapportering av resultat och anmälan om studieavbrott.

Viktigt att känna till är att det inte längre är möjligt att bevilja studieuppehåll utan platsgaranti då detta inte är förenligt med Högskoleförordningen, något som UKÄ uppmärksammade Umeå universitet på vid sitt tillsynsbesök i november i fjol.

Det innebär att vid ett beslut om beviljat studieuppehåll så är studenten garanterad en plats på utbildningen efter uppehållet. Studenter som ansöker om och inte får beviljat studieuppehåll kan istället välja att anmäla ett studieavbrott med aviserad avsikt att återuppta studierna inom ett år. I sådant fall ingår studenten i en prioriterad urvalsgrupp. Regeln om urval för denna grupp finns i antagningsordningen för 2016-2017.

I och med de nya reglerna har blanketter för ansökan om studieuppehåll och anmälan om studieavbrott tagits fram och ska användas för alla utbildningar. Detta innebär att alla befintliga ansökningsblanketter för studieuppehåll ska tas bort från webben senast den 14 augusti 2016. Regeln och blanketterna kommer att finnas översatta till engelska inom kort. Nya blanketter

De som vill lägga upp informationen om blanketterna på sina webbsidor för studenter hittar mer information på:
Instruktioner till InfoGlue-ansvariga

Regler för studieadministration på grund- och avancerad nivå finns i Regelverket. Regler och rutiner för välkomstbrev utarbetas under hösten.

Under hösten kommer Studentcentrum att bjuda in berörda personalgrupper till informationstillfällen om regelverket. Dessa tillfällen kommer att annonseras ut i kalendariet.

För mer information, kontakta

Thomas Wahlström, Studentcentrum