Årlig uppföljning av universitetets delmål

4 juli 2016

På hösten 2013 fattade rektor beslut om preciserade universitetsgemensamma delmål och delmål för fakulteter och Lärarhögskolan för åren 2013-2015. Nu har rektor fastställt den årliga uppföljningen och redovisat hur arbetet fortskrider vid fakulteter, Lärarhögskolan och på universitetsgemensam nivå för år 2015.

I uppföljningen går det att utläsa en positiv utveckling för ett stort antal av de uppsatta delmålen. För det övergripande delmålet Långsiktighet möjliggör risktagande är det värt att lyfta fram hur andelen externa sökande till karriärbefattningar vid Umeå universitet fortsätter att öka.

Att två lärmiljöer och tre fokusmiljöer nu är inrättade innebär ett väsentligt framsteg inom delmålet "Kreativa miljöer stimulerar till dynamiska möten". Utvecklingen av verksamheten vid Sliperiet går också i en lovande riktning.

Under det övergripande målet Samverkan och utveckling och stärker kvalitet har flera framsteg gjorts. En samverkansstrategi har tagits fram och modellen för pedagogisk meritering har implementerats.

Vid genomgång av fakulteternas och lärarhögskolans uppföljning av det övergripande målet Utbildning för gränslös kunskap kan arbetet med att öka andelen helårsstudenter på avancerad nivå lyftas fram, liksom arbetet med att öka antalet meriterade och excellenta lärare inom alla huvudområden.

Under det övergripande målet Forsknings som spränger gränser kan särskilt nämnas att universitet under 2015 har infört ett e-rekryteringsverktyg för hela organisationen – ett viktigt steg mot att infria delmålet "Universitetet har en väl utvecklad rekryteringsprocess".

För det övergripande målet Det goda effektiva universitetet har universitetet uppnått målsättningen om minst 30 procent kvinnor bland anställda professorer under 2015.
Det finns några utmaningar att arbeta vidare med och här kan nämnas delmålet "Andelen anställda och studenter som upplever god hälsa och välbefinnande har ökat i jämförelse med 2012", där den totala sjukfrånvaron bland universitetets anställda har ökat från 2014 till 2015 med 0,4 procentenheter till 2,7 procent. Det finns också arbete kvar att göra inom bland annat internationalisering och forskningsinfrastruktur.