Forskarfredag på Umevatoriet

21 september 2016

Fredagen den 30 september är det dags för den årliga vetenskapsfestivalen Forskarfredag. På Umevatoriet finns forskare från Umeå universitet och Totalförsvarets forskningsinstitut på plats för att väcka framförallt barn och ungas intresse för forskning.

Barn fick experimentera vid Forskarfredag 2015.

Foto: Ulrika Bergfors

– I årets upplaga av Forskarfredag Umeå kommer man kunna testa Virtual Reality-tekniken, förstå hur en dator egentligen fungerar och uppleva en spännande kemi- och fysikshow. Institutionen för kostvetenskap kommer att ha labbet "Söt som socker" där man får känna och smaka på mat. Totalförsvarets forskningsinstitut kommer experimentera med detektioner av kemiska ämnen tillsammans med barnen och Umeå Lunar Venture kommer berätta om hur Umeå universitet blir det första lärosätet på månen, bland mycket annat, berättar projektledare Marianne Eik.

Forskarfredag vill visa hur roligt och vardagsnära forskning kan vara, utmana stereotypa bilder av forskare och visa hur det är att jobba som forskare. Forskarfredag är en del av den europeiska vetenskapsfestivalen Researchers' Night som uppmärksammas i över 280 städer i Europa.

Aktiviteterna under Forskarfredag är gratis, med barn och unga som en särskilt viktig målgrupp.

Forskarfredag firas den sista fredagen i september varje år. 2016 väntas evenemanget nå omkring 20 000 besökare på 30 orter över hela Sverige. I år är temat "Människan bakom forskningen". I samarbete med Nobelmuseum och Utbildningsradion får vi lära känna personerna bakom några stora upptäckter, hur de blev forskare och deras drivkrafter.

Forskarfredag Umeå arrangeras av Umevatoriet, Umeå universitet och Totalförsvarets forskningsinstitut.
Umevatoriet, fredagen den 30 september, kl. 16.00–20.00

Se hela programmet