Fullsatt på Lärardagen

1 september 2016

Tisdag den 23 augusti hölls återigen Lärardagen. Lärare, studievägledare och studieadministratörer från samhällsvetenskaplig fakultet fyllde hörsal A. Temat för dagen var "Utmanande undervisningssituationer".

Foto: Sara Franke Wikberg

– Årets tema möttes onekligen av ett stort intresse. Mer än 200 personer deltog, vilket visar på aktualiteten i, och intresset för att utvecklas, när det gäller situationer i undervisningen och andra möten med studenter som kan vara knepiga att hantera, säger Nils Eriksson, utbildningsledare.

Per Höglund från institutionen för

Foto: Sara Franke Wikberg

psykologi föreläste under rubriken "Från kropp till knopp – om normer, attityder och förväntningar bland studenter". Han diskuterade vilken betydelse utvecklingen av psykisk ohälsa får för undervisning av högre studier.

Ruth Mannelqvist och Nina Nilsson Rådeström, juridiska institutionen, fortsatte sedan efter fikat på temat: Universitetet och läraren i utmanande undervisningssituationer - vad säger juridiken?

Helana Lindvall och Tomas Lilja från Studentcentrum berättade sedan om vilket stöd de kan ge till studenter i olika situationer.

Foto: Sara Franke Wikberg

På eftermiddagen hölls två parallella workshoppar. Den ena, "Att ta den på uppstuds – att hantera utmanande klassrumssituationer", leddes av Åsa Falk Lundqvist, pedagogiska institutionen. Den andra, "You've got mail! Att hantera trakasserier och rättshaveri", leddes av Anna Renström, pedagogiska institutionen och Nina Nilsson Rådeström, juridiska institutionen.

Under dessa workshoppar diskuterades olika sätt att agera när man konfronteras med olika typer av svårhanterliga situationer.

– Intresset att diskutera utifrån ett antal fallbeskrivningar var stort och inte minst var det viktigt att få

Foto: Sara Franke Wikberg

möjlighet att diskutera med kollegor från andra institutioner. Uppslutningen denna dag visar också det finns anledning för fakulteten att jobba vidare med dessa frågor, säger Nils Eriksson.

Ppt-presentationer från föreläsningarna

Redaktör: Eva Stoianov