Många nyfikna på den hållbara universitetsstaden

28 september 2016

Den hållbara universitetsstaden är namnet på ett långsiktigt arbete för att utveckla Umeå till en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar universitetsstad. Men vad innebär det? Fredag den 23 september hade anställda, studenter och allmänhet chans att få veta mer om arbetet, diskutera de konkreta planer som finns idag och även lämna in sina egna utvecklingsförslag.

Foto: Carina Aschan

Arrangemanget var en del av SEE:s hållbarhetsvecka, och blev välbesökt. Under hela dagen kom nyfikna och engagerade besökare i en jämn ström, och resultatet blev bland annat närmare 40 konkreta förslag till förbättringsåtgärder inom flera olika områden: service, transportflöden, grönområden, återvinning, energilösningar, platser för möten och studentboenden.

Började 2012 med ett samarbetsavtal med Umeå kommun

Bakgrunden till arbetet med den hållbara universitetsstaden är ett samarbetsavtal från 2012 mellan Umeå universitet och Umeå kommun kring forskning och utveckling av hållbar stadsutveckling. Samarbetet ledde till medverkan i ett internationellt partnerskap, Smart City, och år 2016 till projektmedel på 40 miljoner för investeringar i Universitetsstaden. Universitetsstaden är ett område som innefattar sjukhus- och universitetsområdet, Lilljansberget och Uminova Science Park.

Framtidens största utmaningar – minskad bilanvändning och förtätning

Enligt en av medarrangörerna, Annika Nordlund, docent i psykologi och forskningsledare på Transportforskningsenheten (TRUM) vid Umeå universitet, står universitetet inför framförallt två stora utmaningar: att hitta smarta lösningar för att minska bilanvändningen, och att öka servicen och tryggheten i Universitetsstaden genom förtätning. Det senare är en utveckling som kommer ske på 20 års sikt

Konkreta planer finns bland annat för att bygga fler bostäder på Liljansberget, solpaneler för att ladda och lagra energi i batterier till elcyklar och elbilar, "Grönt parkeringsköp" för att uppmuntra resor med kollektivtrafik eller cykel och 100 procent förnyelsebar energi i hela Universitetsstaden.

Arrangörer

Arrangörer för eventet var Umeå Universitet, Akademiska Hus AB, Umeå Kommun, Umeå Energi AB, Upab, Vakin, Skanska AB, Sveriges Lantbruksuniversitet, Cleaner Growth och Västerbottens Läns Landsting. Alla är partners i projektet "Smart city".

Umeå Universitetsstad blir ett Smart City-område

Universitetsstaden i Umeå utsedd till Smart City