Medel för läkarutbildning på fyra orter i budgetpropositionen för 2017

22 september 2016

I tisdags presenterade regeringen sin budgetproposition för 2017. Det som är mest intressant för Umeå universitet är de medel för särskilda åtaganden som föreslås öka med 6 miljoner kronor som stöd till läkarutbildningen på fyra studieorter.

– Vi har lyft frågan om läkarutbildningen på fyra orter i många budgetunderlag och i dialog med regeringen, eftersom den har inneburit ökade kostnader. Därför är det väldigt positivt att vi nu får en förstärkning för detta år 2017, säger Per Ragnarsson, biträdande universitetsdirektör.

Ytterligare medel motsvarande cirka 970 nybörjarplatser tillförs lärar- och förskollärarutbildningarna. Fullt utbyggd beräknas satsningen omfatta 270 miljoner kronor från 2021 vilket motsvarar totalt 3 600 helårsstudenter. För Umeå universitets del innebär det totalt 9 miljoner kronor 2021.

Satsningar för forskningspolitiken kommer senare

Regeringens mål är att utbildning och forskning vid universitet och högskolor ska hålla en internationellt sett hög kvalitet och bedrivas effektivt. Regeringen ser över målet för forskningspolitiken, för de kommande tio åren, i samband med propositionen för forskning, innovation och högre utbildning som regeringen kommer att presentera senare under hösten 2016.

Basanslagen till forskning och utbildning på forskarnivå ska öka för att universitet och högskolor i hela landet ska kunna ta ett större ansvar för utvecklingen av den svenska forskningen. Anslagen beräknas öka med 500 miljoner kronor år 2018, med 250 miljoner kronor år 2019 och med 550 miljoner kronor år 2020. Basanslagen föreslås därmed öka totalt med 1 300 miljoner kronor perioden 2018–2020.

Ytterligare punkter handlar om att regeringen avser att stärka forskningsresurserna vid de mindre statliga högskolorna. Regeringen gör också bedömningen att Malmö högskola bör bli ett universitet och att högskolans resurser därför bör utökas.

Läs mer om budgetpropositionen inför 2017

Läs hela sammanfattningen av regeringens budgetproposition inför 2017.