Tog chansen att träffa de nya studenterna

1 september 2016

Idag hölls Välkomstmässan på campus där nästan 5 000 nya studenter mötte 166 utställare. Ett 10-tal av utställarna var interna. Tanken med dagen är att ge studenterna en snabb introduktion i studentlivet. – Ett perfekt tillfälle att träffa de nya studenterna, säger Elisabeth Nyström vid International Office.

Foto: Mattias Pettersson

Som alltid är det bråda dagar på universitet i samband med terminsstarten. Men förutom institutionerna är även många andra av universitetets verksamheter engagerade i det stora mottagandet, flertalet av dessa deltar på Välkomstmässan för att nå ut till fler av de nya studenterna.

– Här på Infocenter hjälper vi många nya studenter, det handlar ofta om praktiska frågor kring till exempel: Umu-kort, Cas-användare och studentrumsnycklar till internationella studenter. Eftersom Välkomstmässan även håller till i Universum är det ett bra sätt att visa upp vår verksamhet på plats, säger Teresia Andersson.

Det är inte enbart de nya studenterna som deltar på Välkomstmässan utan även mer rutinerade studenter passar på att se vad utställarna har att erbjuda, vilket många utställare tog tillvara på.

Foto: Petra Käck

– I år gör International office en stor satsning för att få fler studenter intresserade av att åka iväg på utbytesstudier. En utmaning är att nå ut med informationen att möjligheten finns, därför är det bra att finnas på Välkomstmässan där vi utöver att informera de nya studenterna även möter de som kommit längre i studierna, säger Elisabeth Nyström.

Bland de externa utställarna märks Umeås föreningsliv, studentkårer och nöjesliv.