Varning för falska konferenser och artiklar till okända tidskrifter

20 januari 2017

Det förekommer mail och meddelanden om konferenser som inte finns i verkligheten. Syftet är att förmå personer att anmäla sig och betala in avgifter i förväg. Det finns också mail som inbjuder personer att publicera sig i nya, okända tidskrifter. Där är syftet att erhålla publikationsavgifter.

Dessa mail är inte som vanliga spammail som vanligtvis fastnar i Umeå universitets spamfilter utan de slinker igenom då avsändarna inte finns på kända spamservrar.

Sören Berglund, chef på IT-enheten, uppmanar till försiktighet:

- Om du får mail från okända avsändare om konferenser och publicering som du blir intresserad av, kontrollera med dina kollegor eller andra betrodda källor om det är seriöst. Låt kontrollen ta tid, det är sällan så bråttom som det ibland görs gällande.

IT-enheten vid Umeå universitet