Fast telefoni utan extra kostnad från 2018

5 oktober 2017

Vid årsskiftet reformeras modellen för fördelning av telefonikostnader inom Umeå universitet. I stället för en avgift för varje tecknat abonnemang, kommer kostnaderna nu fördelas per anställd.

En del institutioner har sina lokaler i universitetssjukhuset, och betalar redan för abonnemang via landstingets växel. Vid fördelningen av kostnader till fakulteterna har hänsyn tagits till de landstingsabonnemang som institutionerna redan betalar för.

Förändringen innebär att alla bidrar till finansieringen av de gemensamma kommunikations- och servicekostnader som vi enligt förvaltningslagen är skyldiga att tillhandahålla. Det innebär också att alla anställda utan ytterligare kostnad kan teckna ett fast telefonabonnemang och få tillgång till de tjänster inom digital kommunikation som tillhandahålls via Skype för företag (tidigare Lync). Även institutioner som är placerade på universitetssjukhuset kan skaffa ett Skype för företag-abonnemang via universitetets växel, utan att telefonikostnaden påverkas.

Kostnadsfördelningen ingår i rektors detaljbudget, och beslutades i samband med att detaljbudgeten justerades utifrån budgetpropositionen. Med det nya systemet blir kostnaden därmed densamma oavsett hur många telefonabonnemang som tecknas, vilket torde innebära att fler anställda skaffar ett fast abonnemang och att universitetets tillgänglighet ökar.

Kontaktperson: Inger Duchek