Grunden till värdegrunden

25 oktober 2017

Arbetet med att bygga en gemensam värdegrund som stöd i det vardagliga arbetet inom hela universitetet, har påbörjats under hösten. Redan i april fattade rektor beslut om ett värdegrundsarbete där alla medarbetare inom universitetet skulle vara delaktiga.

Grundläggande för universitetets värdegrundsarbete är de sex rättsliga principerna som gäller för alla statsanställda – demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service.

Värdegrunden kan sägas vara en viktig byggsten i organisationskulturen, som delas av medarbetarna och som både stärker och styr förhållningsätt och arbete. Formandet av en gemensam värdegrund börjar därför på arbetsplatserna.

Inom Medicinska fakulteten har institutioner och enheter under hösten börjat diskutera värdegrund utifrån var och en av de sex principerna. Vad betyder de för min arbetsplats och mitt arbete? I vilka situationer kan de utmanas så att det uppstår svårigheter av något slag?

Varje institution/enhet utser två representanter som samlar in input från medarbetarna kring dessa frågor, vanligen vid APT. I slutet av november håller kansliet en fakultetsgemensam workshop för representanterna. Denna workshop kommer att leda till en sammanfattande rapport för hela fakulteten.

Personalenheten samlar ihop alla fakulteters/verksamheters sammanställningar från detta första steg i värdegrundsarbetet för att sedan utarbeta ett arbetsmaterial som ska vara grunden för det fortsatta värdegrundsarbetet vid Umeå universitet.

Givande diskussioner vid Samhällsmedicin och rehabilitering

Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering har diskuterat de olika principerna för värdegrunden.

Foto: Britt-Marie Eliasson

Vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering påbörjades arbetet med den gemensamma värdegrundens principer den 17 oktober.

Medarbetarna samlades för att under ledning av institutionens utsedda representanter för värdegrundsarbetet, Birgitta Bernspång och Britt-Marie Eliasson.

Efter en genomgång av grunddragen för de olika principerna i värdegrunden, diskuterades den utifrån utbildnings-, forsknings-, samverkans- och administrationsperspektiv. Diskussionerna skedde gruppvis och vid återsamlingen diskuterades gruppernas tankar och idéer, bland annat att det kan upplevas svårt att förstå beslutsvägarna inom universitetet. Arbetsplatsträffar sågs som ett viktigt medel för att stärka den demokratiska processen vid arbetsplatsen.

Gruppernas tankar och idéer håller nu på att sammanställas och ska utgöra en grund för samtal vid den gemensamma fakultetsträffen.

Men arbetet på institutionen tar inte slut där - frågorna om värdegrund kommer att fortsätta diskuteras vid arbetsplatsträffar inom institutionens sex enheter.

Redaktör: Lena Åminne