Höstnumret av TN Magasin är här!

27 oktober 2017

Sociala robotar, vätgas i stor skala, formativ bedömning i klassrummet och renbete som skydd för växters mångfald är några av ämnena i höstens nummer av fakultetens tidning TN Magasin.

TN Magasin nr 2 2017.

Foto: Ingrid Söderbergh

I tidningen möter du bland andra datavetaren Suna Bensch som forskar om sociala robotar och mänsklig kommunikation, samt studenter på högskoleingenjörsprogrammet i byggteknik som testar bärförmågan i konstruktionsvirke.

Du kan läsa om avhandlingar om formativ bedömning i skolan och om hur verb kan användas som utgångspunkt i naturvetenskapsundervisningen. Ett internationellt forskarlag lett av Bio4Energyforskare har uppfunnit ett system för storskalig produktion av vätgas, och en forskarrapport publicerad i Nature Communications visar att växtätande djur på tundran som renar och sorkar faktiskt kan skydda mångfalden av växter mot klimatuppvärmningens effekter.

Läs TN Magasin

Ladda ner TN Magasin