Justeringar av budget för 2018 utifrån regeringens höstbudget

3 oktober 2017

Sveriges statsbudget för 2018 presenterades nyligen, innehållande vissa satsningar på högre utbildning och forskning. Nu har Umeå universitets budget uppdaterats utifrån de förändrade anslagen.

När Umeå universitets budget för 2018 beslutades i våras var statsanslagen ännu inte kända och beräkningarna för år 2018 baserades bl.a. på 2017 års budgetproposition. I slutet av september kom statens förslag till budget 2018. För forskning och högre utbildning har anslagen ökat med 33 miljoner kronor och Umeå universitet har nu justerat budgeten utifrån de nya förutsättningarna.

Anslagen till universitetet har ökat med 33 miljoner kronor, och budgeten har nu justerats utifrån de nya förutsättningarna.

Foto: Ulrika Bergfors

Umeå universitets utbildning får ett tillskott på 17 miljoner kronor som till allra största del handlar om en riktad satsning mot vissa utbildningar som anses särskilt samhällsviktiga.

Umeå universitets anslagsmedel för forskning och utbildning på forskarnivå ökar med 16 miljoner kronor år 2018 enligt budgetpropositionen. Tillskottet går huvudsakligen till respektive fakultet som en strategisk resurs till dekanens förfogande.

I och med att anslagen till forskning och utbildning ökar räknas även anslagen till universitetsgemensamma funktioner upp med drygt 3 miljoner kronor. Här ryms bland annat resurser för anpassning till EU:s kommande dataskyddsförordning.