Nominera till styrelsen för Handelshögskolan

13 oktober 2017

Alla anställda vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten har möjlighet att senast den 10 november 2017 nominera personer till styrelsen för Handelshögskolan.

Rektor har fastställt regler för utseende av ledamöter i styrelsen för Handelshögskolan vid Umeå universitet för perioden 2018-01-01 - 2021-12-31. Styrelsen ska ha en extern ordförande samt ytterligare tretton ledamöter (tre lärare, fyra externa representanter, dekan, en av dekanen utsedd lärarrepresentant, Handelshögskolans rektor samt tre studenter).

Beredningsgrupp

En beredningsgrupp bestående av följande personer har tillsatts:

Beredningsgruppens uppdrag

Beredningsgruppen har i uppdrag att till rektor Hans Adolfsson nominera

• En extern ordförande
  • Fyra externa representanter, varav en vetenskapligt kompetent lärare med anställning vid annan AACSB-ackrediterad handelshögskola
  • Två ordinarie lärarrepresentanter och en gruppsuppleant vid Handelshögskolan

Dekan Ruth Mannelqvist har i uppdrag att till rektor Hans Adolfsson nominera

• En lärarrepresentant med anställning vid Umeå universitet exklusive Handelshögskolan

Kompetenskrav

Lärarrepresentanterna samt gruppsuppleanten ska vara vetenskapligt kompetenta och inneha en anställning på minst 50 % och som gäller tillsvidare eller för en bestämd tid, som är två år eller mer. Personer som samtidigt sitter som lärarrepresentant i universitetsstyrelse eller fakultetsnämnd får inte vara ledamot i styrelsen för Handelshögskolan. Vidare får inte prefekter, ställföreträdande prefekter och biträdande prefekter vara ledamöter i styrelsen för Handelshögskolan.

De externa ledamöterna ska ha bred erfarenhet från näringsliv eller offentlig sektor.

• Minst två av de externa ledamöterna ska komma utanför akademin.
  • De tre externa representanterna ska sammantaget, sett till bakgrund och kompetens, kunna företräda hela Handelshögskolans ämnesbredd och ingående enheter
  • Minst två bland de externa ledamöterna och den externa ordföranden ska vara vetenskapligt kompetenta

Nomineringar rörande...

A. Beredningsgruppens uppdrag skickas till till Lars Silver, Handelshögskolan
B. Dekan Ruth Mannelqvists uppdrag skickas till Åsa P Isaksson, Kansliet för samhällsvetenskap.

En kortfattad motivering samt presentation av den föreslagna personen ska medfölja nomineringen. Sista dag att nominera är den 10 november.