Offensiv satsning på humaniora blev källa till optimism

12 oktober 2017

Universitetsstyrelsen beslutade 2008 att satsa 36 miljoner kronor på delfinansiering av nio sexåriga anställningar vid humanistisk fakultet under perioden 2009–2016. En uppföljning av satsningen har nu fastställts av universitetsstyrelsen.

En anledning till satsningen var en omfattande organisationsförändring inom Humanistiska fakulteten 2008 som innebar att nio institutioner slogs samman till tre.

Sammanslagningen var en effektivisering som innebar bättre ekonomisk balans för institutionerna, medan de nio biträdande lektorstjänsterna utgjorde en offensiv satsning för att säkra fakultetens framtid.

De uppsatta målen för satsningen var att:

• Fördubbla andelen forskning vid fakulteten jämfört med utgångsläget 2005
  • Öka andelen externa medel till forskning
  • Öka internationell publicering
  • Öka konkurrenskraft för starka forskningsområden
  • Öka synligheten för fakultetens forskning genom anordnandet av internationella konferenser

Dessa mål har delvis uppfyllts. Till exempel har forskningsvolymen mätt i kostnader ökat markant, men inte fördubblats. När det gäller internationell publicering har andelen internationell publicering ökat med 55 procent. Dock är det inte alla positiva trender i uppföljningen som går att direkt härleda till satsningen på nya anställningar.

Text: Jonas Lidström