Strategiska diskussioner på dagordningen för den nya styrelsen

12 oktober 2017

Den nya styrelsen vid Umeå universitet hade sitt första sammanträde i juni i år. Nu börjar ledamöterna bli varma i kläderna och redo att dra upp riktlinjerna för vad de vill och ska göra under mandatperioden fram till den 30 april 2020.

– Sedan den nya styrelsen tillträdde har vi haft två ordinarie möten och ett introduktionsmöte för att de nya ledamöterna ska lära känna varandra och universitetet. Utöver det styrelsen är ålagd att göra i sitt löpande arbete är det nu även dags att diskutera strategier och framtida vision för universitetet; Var vi vill att Umeå universitet ska vara om 10 till 15 år, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Chris Heister, ordförande för universitetsstyrelsen, och Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

En av punkterna under styrelsemötet den 5 oktober var universitetsstyrelsens interna arbete. Det som diskuterades under mötet var bland annat det som Högskoleförordningen anger att styrelsen för ett universitet ska hantera, som budgetfördelning, anställningsordning och arbetsordning, med mera. Men man diskuterade även frågor av mer strategisk karaktär, exempelvis hur man tänker sig hantera framtidens utmaningar, Umeå universitets förhållande till övriga universitet, resten av sektorn, med mera.

Hans Adolfsson berättar att eftersom dessa frågor är viktiga för styrelsen kommer den att vid varje möte ha en strategisk diskussion kring ett visst ämne. Under kommande möten planerar man att bl.a. diskutera värdegrund, forskning och forskningsinfrastruktur, internationalisering, tillgänglighet till utbildning i hela regionen, med mera. Ett konkret ämne för ett kommande styrelsemöte är demokrati, vilket är det tema som enligt plan kommer att kommuniceras från universitetet under 2018.

– Styrelsen riktar av naturliga skäl huvuddelen av sin energi inåt mot verksamheten för att skapa förutsättningar för den att fungera, men ett universitet behöver även rikta sig utåt, utveckla en profil, följa det som händer i omvärlden, med mera. Den typen av utåtriktade frågor är något som jag hoppas extra mycket på att våra externa ledamöter ska kunna hjälpa oss med att belysa, säger Hans Adolfsson.

Han kommer tillsammans med styrelsens ordförande, Chris Heister, att ta fram ett årshjul för styrelsen så att ämnen och underlag för kommande styrelsemöten får en naturlig ordning utifrån strategiska prioriteringar och aktualitet. Hans Adolfsson anser att arbetet med den nya styrelsen så här långt känns väldigt stabilt.

– Det är öppet klimat och trots att den har flera nya ledamöter har vi redan både initierade och livliga diskussioner, vilket känns bra. En annan viktig faktor som både skapar god stämning och drivkraft är vår ordförande Chris Heister, som verkligen är rutinerad och har lång erfarenhet av att bedriva styrelsearbete, säger Hans Adolfsson.

Läs mer om universitetsledningen och universitetsstyrelsens uppdrag och sammansättning