Umeå universitet skickar delegation till Bryssel

16 oktober 2017

Universitetsledningen och representanter från samtliga fakulteter bildar den delegation som just nu finns i Bryssel för att undersöka möjligheterna för universitetets utveckling.

Den 15 oktober reste en delegation från Umeå universitet till Bryssel för att delta i möten och diskussioner kring aktuella frågor rörande EU. Tanken är att delegationen från universitetet ska lära sig mer om processer i det europeiska systemet och hur viktigt det är för universitetet med ansökningar av europeiska forskningsmedel i framtiden.

Under vistelsen i Bryssel kommer möten att ske med bland annat North Sweden, som är Norrbottens och Västerbottens direkta länk till EU, och EUA, som är en intresseorganisation för de europeiska universiteten.

– Forskare vid Umeå universitet söker idag alldeles för få medel från EU och det är något vi vill se över för att få en överblick på varför det är så, och i framtiden kunna främja för att forskare får möjligheten att söka just dessa medel, säger Agneta Hånell Plamboeck, EU-expert vid Enheten för externa relationer, Umeå universitet.

Enligt Agneta Hånell Plamboeck har Umeå universitet som mål att bli ett av Sveriges ledande universitet och stärka sin internationella position. Om dessa mål ska vara möjliga att uppnå så måste först kriterierna ses över och Umeå universitet måste öka antalet ansökningar för europeiska forskningsmedel, samt höja standarden på dessa ansökningar.

Agneta Hånell Plamboeck har varit drivande i processen att få till resan till Bryssel som enligt henne inte var så lätt att genomföra i praktiken som på pappret. För att en sådan resa ska möjliggöras ska givetvis schemat för alla passa in för utvalt datum. I det späckade schemat för besöket ingår bland annat ett besök vid EU-parlamentet.

Delegationen från Umeå universitet består av:

• Hans Adolfsson, rektor
  • Katrine Riklund, prorektor