5,8 miljoner till Anna Larsson från Vetenskapsrådet

3 november 2017

Umeå universitet får näst mest i landet när Vetenskapsrådet beviljar forskningsmedel till utbildningsvetenskap. En av de som beviljats medel är Anna Larsson, professor i idéhistoria med utbildningsvetenskaplig inriktning.

Sammanlagt 45 miljoner kronor går under en femårsperiod till projekt och forskarskola i Umeå. Totalt beviljade Vetenskapsrådet i år 340 miljoner kronor till 37 forskningsprojekt och nio forskarskolor inom utbildningsvetenskap.

Av dessa är sex projekt och en forskarskola vid Umeå universitet. Årets beslut från innebär en mycket kraftig ökning för Umeå universitet jämfört med 2016 då Umeå bara beviljades sju miljoner till forskning inom utbildningsvetenskap av Vetenskapsrådet.

Anna Larsson får 5,8 miljoner under 2018-2021 till projektet Kontroversiella frågor i samhällsorienterande undervisning: En komparativ ämnesdidaktisk studie.

Läs mer på umu.se

Redaktör: Per Melander