Central backuptjänst för datorer nästa år

1 november 2017

Universitetsstyrelsen har beslutat att införa en central backuptjänst för alla medarbetares datorer från och med den 1 januari 2018. Systemet är kostnadsfritt och utgör en del av universitetets satsning på att stärka informationssäkerheten.

Foto: Malin Grönborg

Omkring 1 500 medarbetare vid universitetet är i dagsläget anslutna till Crashplan, en backuptjänst som för närvarande finansieras av varje enskild enhet och institution. Övriga medarbetare använder andra lösningar, eller har ingen backup alls. För att kunna stärka universitetets IT-säkerhet lanseras därför en gemensam centralfinansierad tjänst i januari 2018.

– Målet är att alla medarbetare så snabbt som möjligt ska kunna återgå till en normal arbetssituation efter en systemkrasch eller informationsförlust. Åtgärden är prioriterad, och har starkt stöd inom universitetet, säger Karoline Westerlund på IT-enheten.

Den backuptjänst som kommer att användas – Crashplan – tillhandahålls alltså redan idag av ITS. Dock kommer tjänsten att finansieras på central nivå från årsskiftet.

– Den internfakturering som nu sker till redan anslutna enheter kommer helt enkelt bara att upphöra.

Att beställa och ansluta sig till tjänsten blir möjligt från och med den 1 januari. Under namnet Backuptjänst 2018 publiceras inom kort en beskrivning av backuptjänsten i IT-tjänstekatalogen i Aurora.

Även beställningen av backuptjänsten sker från denna plats.

För frågor om tjänsten:

Kontakta din lokala IT-kontaktperson, eller besök: www.servicedesk.its.umu.se

Vid övriga frågor, kontakta:

Karoline Westerlund, IT-enheten