Seminarium om oredlighet inom forskning

6 november 2017

Måndagen den 6 november var utredare Margaretha Fahlgren på plats på Umeå universitet och föreläste om oredlighetsutredningen. Seminariet sändes direkt här på Aurora, och det fanns också möjlighet att ställa frågor i inloggat läge.

Margaretha Fahlgren är professor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet. På regeringens uppdrag har hon utrett behovet av ett nytt sätt att hantera ärenden som rör oredlighet i forskning, och lämnat förslag som säkerställer en tydlig och rättssäker hantering av misstänkt forskningsfusk.

På universitetsledningens inbjudan föreläste hon den 6 november och svarade på frågor om utredningen Att främja god sed och hantera oredlighet i forskning – oredlighetsutredningen kl. 15.00–17.00 i Vardagsrummet, Humanisthuset.

Seminariet filmades och sändes live på den här Aurora-sidan, och i inloggat läge gick det också att ställa frågor direkt via kommentarsfälten.

Eftersändning från seminariet om oredlighet inom forskning