Ny internrevisionschef vid Umeå universitet

16 november 2017

Sedan den 1 november är Susanne Hellqvist ny internrevisionschef vid Umeå universitet. Internrevisionen arbetar på uppdrag av universitetsstyrelsen och har som uppdrag att självständigt granska verksamheten och lämna förslag till förbättringar.

Susanne Hellqvist, Internrevision

Foto: Mattias Pettersson

Umeå universitet är inte en ny bekantskap för Susanne Hellqvist som har en magisterexamen från universitetet med statsvetenskap som huvudämne. Hon har tidigare arbetat fem år som kommunal revisor på landstinget i Västerbottens län och innan dess fem år på Centrala studiestödsnämndens kontor i Umeå. Sedan mars 2016 har hon arbetat som internrevisor vid Umeå universitet, och nu är hon alltså chef för enheten.

– Det är ett väldigt spännande och varierande jobb som spänner över hela verksamheten och som innebär många kontakter med både chefer och andra medarbetare inom organisationen. Många tänker nog att en internrevisor kontrollerar redovisningen och exempelvis granskar reseräkningar, men det är bara en del av arbetet, säger Susanne Hellqvist, internrevisionschef vid Umeå universitet.

Det huvudsakliga arbetet består av att genomföra så kallad verksamhetsrevision, där internrevisionen granskar om universitetet lever upp till mål och uppdrag för verksamheten, om lagar och regler följs och om universitetet hushållar väl med statens resurser. För att genomföra det krävs inte bara kunskap om ekonomistyrning och bokföring, utan även förståelse för och kunskap om offentlig förvaltning, styrprocesser och organisationskultur. Susanne Hellqvist lyfter även att det krävs insikt och förståelse kring lärosätens särskilda roll och förutsättningar i förhållande till andra statliga myndigheter.

– Som person är jag enormt nyfiken och gillar att lära mig nytt, därför passar det här jobbet mig bra. Internrevisionen vid ett universitet kan granska allt från exempelvis brandskyddsrutiner till hantering av forskningsinfrastruktur. Att dessutom få vara en del av arbetet med att utveckla mitt gamla universitet känns fantastiskt roligt, säger Susanne Hellqvist.

– Jag har genom åren som revisor vid landstinget och universitetet blivit väldigt ödmjuk inför uppgiften att revidera stora, komplexa organisationer. Att de är svåra att leda innebär också att de är svåra att revidera, och det är viktigt att internrevisionen och ledningen har ömsesidig respekt och förståelse för varandras roller. Jag har flera idéer kring hur internrevisionen kan utvecklas, bland annat vad gäller metodutveckling, alltså hur vi genomför våra granskningar. Vi kan exempelvis arbeta mer med jämförelser och utveckla hur vi jobbar med vår riskanalys, säger Susanne Hellqvist.

I landstinget jobbade Susanne Hellqvist på uppdrag av förtroendevalda revisorer (politiker) och fick bland annat med sig vikten av att vara tydlig i kommunikationen av granskningsresultat. Hennes ambition är att internrevisionens rapporter ska vara skrivna på ett lättillgängligt sätt.

Just nu pågår rekrytering av en internrevisor till universitetet och Susanne Hellqvist ser fram emot att inom förhoppningsvis några månader kunna välkomna en ny medarbetare till enheten.

Text: Markus Välimaa