Förslag till ny arbetsordning ute på remiss

30 november 2017

I september fick en arbetsgrupp i uppdrag av rektor att ta fram ett förslag på hur institutioner, centrum, arbetsenheter och högskolor ska definieras och organiseras. Arbetsgruppens förslag till nytt regelverk är nu på remiss inom universitetet.

Förslaget innehåller förändringar i arbetsordningen, som är det övergripande dokument som reglerar hur universitetet styrs och organiseras, samt ett underliggande regelverk.

Synpunkter på förslaget kan framföras fram till den 17 januari 2018.

Några förändringar är särskilt viktiga i den nya version som arbetats fram.

Angående institutioner föreslås bland annat att rektor ska ges befogenhet att inrätta, ombilda eller avveckla en institution. Sådant har tidigare varit universitetsstyrelsens sak. Det införs också regler för avdelningar inom en institution.

Centrum, tidigare benämnda centrumbildningar, ska ha en mer tidsbegränsad karaktär än i dag. Ett centrum ska alltid ha en värdinstitution och ska inte ha egna anställda. Centrum inrättas av rektor eller dekan. I nu gällande regelverk ska arbetsenheter ha en styrelse. Detta krav försvinner med det föreslagna regelverket. Istället kan enheten ha ett rådgivande organ.

En arbetsenhet har i den föreslagna nya ordningen anställda, till skillnad från ett centrum. Men också arbetsenheter ska emellanåt omprövas för eventuell ombildning eller avveckling. En arbetsenhet leds av en föreståndare som utses av dekan.

Högskola är en benämning som syftar till att profilera en verksamhet och underlätta samarbete med externa parter. I förslaget framgår det tydligare än i dag att det är just en benämning, som kan ges till en institution, en arbetsenhet eller ett centrum.

En konkret plan för övergången

I arbetsgruppens uppdrag ingår också att analysera konsekvenserna för befintliga enheter och föreslå hur dessa ska föras in under det nya regelverket.

En konkret plan för hur befintliga enheter under en övergångsperiod ska anpassas till det nya regelverket kommer att utarbetas under remisstiden. Preliminärt bedömer arbetsgruppen att övergångsperioden kommer att sträcka sig fram till den 1 januari 2020.

Arbetsordningen planeras att fastställas av universitetsstyrelsen den 20 februari 2018. Därefter ska rektor besluta om ett mer detaljerat regelverk, inklusive övergångsregler.

Vid frågor, kontakta: Daniel Andersson, akademisekreterare