Richard Olsson: Winter is coming

13 november 2017

Att vintern är på väg ger mig alltid en positiv känsla. Cyklar, kajak och löpskor ställs undan och vinterutrustningen tas fram för en ny säsong av stimulerande vit snö och naturupplevelser i varierande miljöer.

Jag har förmånen att arbeta med frågor där en linjär tid och växlingar av säsonger, eller skeden, är ett naturligt inslag. Visioner blir verklighet även om det ofta tar 3-5 år och passerar många skeden av tillförd kunskap, diskussioner och finansiering.

Vi lever med ständiga uppstarter av utredningar för att utöka, minska, anpassa eller effektivisera för våra forskande och utbildande enheter samtidigt som vi färdigställer och avslutar färdiga produkter av de visioner som skapades för många år sedan.

Biologihuset 2.0

Ett urval av färdigställanden i närtid är "Biologihuset 2.0" i södra änden av campus där en rejäl renovering pågår sedan ett drygt år tillbaka, Hela huset totalrenoveras i tre etapper. Under höstlovsveckan (v.44) var första inflyttningen. Först ut att flytta var delar av institutionen för integrativ medicinsk biologi och de är nu på plats i sina nya kontor och labb på våning 5 och 6, som motsvarar en tredjedel av huset.

Personal på lokalförsörjningen, universitetsservice och ITS och alla hantverkare har arbetat intensivt med slutfasen för att den ska gå så smidigt som möjligt. Verksamheten har varit till stor hjälp själva med att packa och planera sin flytt och de har visat ett enormt tålamod. Biologihuset 2.0 pågår fram till 2020 innan det är helt klart.

Fokusmiljö invigd i KBC

I veckan invigdes också den sista av våra tre fokusmiljöer, belägen i Kemisk Biologiskt Centrum i samband med KBC-dagarna vilka alltid är välbesökta.
Ett väldigt tydligt exempel på hur man kan sänka en tekniktröskel och öka interaktioner i en stor församling var den "catchbox" i form av en kudde med inbyggd mikrofon som kastades runt i publiken för frågor. Teknikstödet för streaming och interaktion av många slag är mycket väl utvecklat.

Polisutbildningshuset snart färdigt

När vi blickar några månader framåt så är polisutbildningshuset produktionsmässigt under färdigställande och vi tar över det för att börja inreda och utrusta. Inflyttning av verksamhet påbörjas under februari 2018.

Smart stad och Universitetsstaden

Universitetsstaden håller på att omvandlas till en smart, hållbar stadsdel. Just nu pågår och planeras flera olika projekt på campus bland annat inom områdena delningsekonomi och delningstjänster samt smart användande av IKT med syftet att optimera och minska energianvändningen samtidigt som servicen kan förbättras.

Umeå med universitetsstaden som plattform är en av Europas få "smart cities". För drygt ett år sedan fick Umeå tillsammans med Rotterdam och Glasgow ett Horizon2020 projekt för ca 180 MSEK. Projektet går under namnet "Ruggedised" och har nu fått sitt första synliga resultat i form av en lastcykelpool där medlemsbanken blev fulltecknad mycket snabbt.

För den nyfikne finns ett TV4 inslag och projektets hemsida i länkar nedan. Läs mer om Ruggedised eller se nyhetsinslaget i TV4.

Infocenter stöttar upp inom fler områden

Infocenter tar regelbundet emot studiebesök från lärosäten och under torsdag och fredag tog vi emot 6 personer från högskolan i Jönköping. De blev mycket inspirerade av att se hur vi jobbar och hur vi har byggt upp ärendehantering och jobbat igenom alla inkommande frågor för att få fram checklistor och svarsgrupper. Helt enkelt hur vi lyckas säkra upp korrekt svar. Viktigt med erfarenhetsutbyte!

Just nu samarbetar vi med Upphandlingen och är mitt i det spännande arbetet med att bygga struktur i ärendehanteringssystemet, lägga in checklistor och svarsgrupper för att kunna säkra upp korrekt svar. Om några veckor så blir vi "en väg in" även för dessa frågor.

Flera andra projekt också

I vår ständiga strävan att skapa bättre miljöer för forskning och utbildning pågår en mycket stor mängd framåtriktade projekt.

Under året har en inventering av alla större gemensamt bokningsbara lokaler genomförts av Universitetsservice och Lokalförsörjningen. Arbetet pågår nu med att planera några år av renoveringar och stegvisa standardhöjningar.

På säkerhetsområdet genomför vi inom kort en uppföljning på tidigare en riskinventeringsenkät där samtliga institutioner/enheter kommer att få svara på ett antal frågor inom IT/IS/fysisk säkerhet. Inventeringen pågår under december månad.

Verksamhetsområdet i korthet

• Vi deltar i arbetet med att revidera Regelverket för anslagstavlor, aktiviteter mm
  • Pågår arbete med att lägga in bilder på våra återsamlingsplatser som bakgrundsbild på projektorer i våra byggnader
  • Vi har en ny strålskyddsexpert, Göran Ågren, FOI.
  • Vi har nyligen fått del av Universitetskanslerämbetets (UKÄ) bedömning vad det avser kvalitetsarbete och kommer väldigt väl ut vad det avser infrastrukturområdet.
  • Några av Lokalförsörjningsenhetens medarbetare kommer fungera som interna revisorer i Handelshögskolans arbete inför omcertifiering enligt miljöledningsstandarden ISO14001:2025
  • Samarbete med Kommunikationsenheten för ett nytt sammanhängande skyltprogram för både inom- och utomhusmiljöer.

På återhörande

Richard Olsson,