Umeågalan – idag i Aula Nordica

9 november 2017

Idag – den 9 november – är det dags för Umeågalan, den årliga mötesplatsen för näringslivet, som är inne på sitt fjortonde år. Den första delen av galan hålls i Aula Nordica under dagen. Umeå universitet representeras av bland andra Dieter Müller och Anna-Karin Nyberg.

Umeå universitet är en av Umeågalans huvudsponsorer, en av många insatser universitetet gör för samverkan. Som huvudsponsor är universitetet också medlem i gruppen som utser vinnaren av Umeågalans huvudsponsorpris, som delas ut till ett företag, organisation, förening eller person som är verksam i Umeå och som under året utmärkt sig genom engagemang och innovativt tänkande som skapar möjligheter för tillväxt och utveckling i Umeå.

Prisutdelare från Umeå universitet är vicerektor Dieter Müller. Anna-Karin Nyberg, internetforskare och universitetslektor i informatik, är galans konferencier.

Kommer Umeågalan att påverka den vanliga verksamheten som till exempel restauranger och parkering?
- Nej, det är som vilken konferens som helst, de gör det mesta själva och vi hjälper till lite. Allt är som vanligt, fast med mer folk – det flyter på fint! säger Roland Åström, hustekniker vid Universitetsservice på Universum och Aula Nordica.

En gala i två akter
Talar i Aula Nordica under Akt 1 gör framtidsanalytikern Claudia Olsson, som håller ett föredrag om framtidens teknik, och Milad Mohammadi, vars huvudteman är mångfald, kommunikation och inspiration. Inträde till Umeågalan kräver förköpt biljett och antalet gäster är cirka 850.

Galans Akt 2 hålls i Noliahallen under kvällen med fler prisutdelningar, middag och underhållning.