Umu.se byggs om i grunden under det kommande året

16 november 2017

Hösten 2018 sjösätts en ny, helt omarbetad version av Umeå universitets externa webbplats umu.se. Ett arbete som på ett eller annat sätt kommer att påverka hela universitet.

Umeå universitets externa webbplats har nio år på nacken. Under den tiden har väldigt mycket hänt vad gäller teknisk utveckling, digital kommunikation och människors beteenden på nätet. Det är skäl till att Kommunikationsenheten nu har börjat ta fram en helt ny, förbättrad version av umu.se.

Webbpubliceringssystemet InfoGlue kommer att ersättas av EPiServer – ett system som redan i dag används till delar av webben som redan har förändrats, till exempel program- och kurskatalogen på umu.se/utbildning.

I och med omgörningen kommer det att bli en tydligare uppdelning mellan externwebben, intranätet Aurora och den studentportal som ska vara färdig redan i början av 2018.

Principen är att information till medarbetare ska ligga i Aurora, information till studenter i studentportalen och information till universitetets externa målgrupper på umu.se.

En arbetsgrupp inom Kommunikationsenheten som arbetar med den nya externwebben håller på att ta fram förslag på ny struktur för institutioners och enheters innehåll. Planer för att flytta befintligt innehåll från nuvarande umu.se till den kommande lösningen, så kallade migreringsplaner, kommer att arbetas fram och presenteras efterhand.

Basinformation om arbetet med nya umu.se finns nu att ta del av i Aurora på sidan Ny webb för Umeå universitet under Stöd och service > Kommunikation. För fortlöpande information har en samarbetsyta skapats: Samarbetsytan ny webb 2018. Den som har behov eller intresse av att hålla sig uppdaterad och diskutera det pågående arbetet kan följa samarbetsytan genom att markera stjärnan vid ordet "följ" långt upp till höger på samarbetsytan.