Beslut om nästa års granskningar för internrevisionen

15 december 2017

Förutom att löpande granska institutioner och enheter ska internrevisionen under 2018 fokusera på förvaltningen av universitetsgemensamma styrdokument och regelverk, universitetets arbete med psykosocial arbetsmiljö och miljöledningssystem, hur policyn för e-lärande efterföljs samt vilka åtgärder som vidtagits utifrån en tidigare granskning avseende avtalet om läkarutbildning och forskning. Det beslutade universitetsstyrelsen den 14 december.

Internrevisionen är en organisatoriskt och, i förhållande till den som granskas, oberoende och objektiv gransknings- och rådgivningsverksamhet. Granskningsarbetet ska inriktas mot områden där det kan finnas risk för brister i universitetets förmåga att bedriva en effektiv verksamhet, hushålla väl med statens medel, efterleva tillämpliga regelverk samt upprätta en rättvisande redovisning och rapportering av verksamhet och resultat.

Varje år fastställer Universitetsstyrelsen en internrevisionsplan för kommande verksamhetsår, efter förslag från internrevisionschefen. Nu har styrelsen fastställt 2018 års revisionsplan, inklusive de granskningsprojekt som ingår.

Granskningsprojekt i revisionsplan 2018:

1. Löpande institutions- och enhetsgranskningar
Internrevisionen granskar löpande 2–3 institutioner/enheter per år. Granskningarna omfattar bland annat följsamhet till vissa ekonomiadministrativa rutiner och utvalda delar av andra regelverk

2. Förvaltning av universitetsövergripande styrdokument
De styrdokument och det regelverk som finns vid universitetet utgör väsentliga verktyg i den interna styrningen och kontrollen. Syftet är att granska efterlevnaden till rektors beslutade regler om styrdokument. I granskningen kommer bland annat ingå att titta på regelverkets tillgänglighet, kommunikation och information om aktuella regler, berednings- och remissförfaranden samt ansvarsfördelning för översyn och uppföljning av regelverk.

3. Universitetets arbete med psykosocial arbetsmiljö
Universitet ska som arbetsgivare bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete, både vad gäller fysisk arbetsmiljö och psykisk och social arbetsmiljö. Granskningen kommer vara inriktad mot övergripande styrdokument, organisation och ansvarsfördelning i arbetet med psykosocial arbetsmiljö.

4. Universitetets miljöledningssystem
Umeå universitet ska ha ett miljöledningssystem som integrerar miljöhänsyn i myndighetens verksamhet. Internrevisionens granskning kommer vara inriktad mot avgränsade delar av arbetet med ledningssystemet.

5. E-lärande
E-lärande är ett samlingsbegrepp för alla sammanhang där digitala resurser och verktyg används i undervisningen som stöd för studenters lärande. Granskningen kommer vara inriktad mot avgränsade delar i arbetet utifrån Umeå universitets policy för e-lärande.

6. Avtal om läkarutbildning och forskning (ALF)
Syftet är bl.a. att följa upp vidtagna åtgärder utifrån en granskning som genomfördes år 2008.

Regler ersätter riktlinjer

Universitetsstyrelsen fastställde samtidigt Regler för internrevisionen vid Umeå universitet som gäller från och med 1 januari 2018 och ersätter tidigare riktlinjer. Regler för internrevisionen vid Umeå universitet omfattar bland annat skrivningar kring internrevisionens oberoende och uppgifter, genomförande av granskningsarbete och rådgivning samt internrevisionens kvalitetsarbete.

För mer information, kontakta:

Susanne Hellqvist
Internrevisionschef