Juridiskt forum avvecklas

13 december 2017

Enheten Juridiskt forum avvecklas sista januari 2018. De utbildningar som enheten bedriver kommer att genomföras som planerat. Personal vid Juridiskt forum kommer att få arbete vid andra enheter inom Umeå universitet.

– Tillräckligt stora enheter minskar sårbarheten och ger utrymme för strategiska satsningar, som gynnar både verksamhet och medarbetare. Den här verksamhetsförändringen gör att vi får en tydligare organisation och ansvarsfördelning för viktig utbildning och forskning, säger rektor Hans Adolfsson.

Juridiskt forum inrättades för knappt fem år sedan inom Samhällsvetenskapliga fakulteten med uppdrag att verka inom forskningsfältet genus och rätt, men också som en lösning på dåvarande arbetsmiljöproblem inom Juridiska institutionen.

Samhällsvetenskapliga fakulteten konstaterar i underlaget till rektors beslut om avveckling att nuvarande organisation inte är långsiktigt hållbar, delvis på grund av brister i den psykosociala arbetsmiljön. En liten enhet som bedriver viktig utbildning är dessutom sårbar och har begränsade möjligheter till kompetensutbyte.

Juridiskt forum har för närvarande 16 medarbetare. Samtliga kommer att erbjudas arbete vid andra institutioner och enheter inom Umeå universitet.

För mer information, kontakta:

Ruth Mannelqvist
dekan, Samhällsvetenskaplig fakultet