Ny avgångsenkät för doktorander

13 december 2017

Avgångsenkäten för doktorander har reviderats. Nytt är bland annat att den innehåller färre frågor, har en tydligare struktur och är gemensam för både nationella och internationella doktorander. Den nya enkäten ska börja användas från och med den 1 januari 2018.

Avhandlingar vid spikningsplanket i UB.

Foto: Erik Vesterberg

För att kvalitetssäkra utbildning på forskarnivå vid Umeå universitet har en avgångsenkät skickats ut till doktorander några veckor före disputationen. Ursprungsenkäten, från 2010, har reviderats och justerats i omgångar, och under hösten 2017 har en större revidering genomförts med hjälp av fakulteter och studentkårer.

De största förändringarna i den nya enkäten är framför allt att antalet frågor decimerats, från 57 till 42. Enkäten har också en tydligare struktur med olika avsnitt, och innehåller frågor och påståenden på både svenska och engelska. Den nya enkäten är gemensam för både nationella och internationella studenter.

För att få en högre svarsfrekvens kommer den nya avgångsenkäten, som gäller från och med 1 januari 2018, att distribueras några veckor efter disputationen istället för som tidigare före disputation. Analys av svaren kommer att ske vartannat år, till skillnad mot tidigare då analysen genomförts årligen.

Läs tidigare rapporter om avgångsenkät för utbildning på forskarnivå

För mer information, kontakta:

Ester Roos Engstrand