Ny lärmiljö möjliggör nya sätt att undervisa

21 december 2017

Nu finns en ny lärmiljö att boka i Lärarutbildningshuset. I anslutning till den nya lärmiljön finns även en ny, mer traditionell, lärosal som också är tillgänglig för bokning.

I den nya lärosalen i Lärarutbildningshuset, Rum för lärande II, har man gjort en hel del för att hålla ljudnivån nere, bland annat genom heltäckningsmatta på golvet, men också genom att vinkla whiteboardtavlorna något så att ljudet studsar upp till taket istället. Det kan tyckas som små detaljer, men när lärmiljön är full av diskussionssugna studenter gör det skillnad.

En annan skillnad mot en mer traditionell lärmiljö är att det finns flexibla möbler, men också mycket omöblerat utrymme. Det skapar möjligheter att flytta runt de bord och stolar som finns så att det passar det upplägg som pedagogen vill ha under sin kurs.

Universitetets första lärmiljö, Rum för lärande, finns i Humanisthuset och invigdes 2014. Den nya lärmiljön (L211) och lärosalen i anslutning (L212) går att boka via TimeEdit.

Läs mer om lärmiljön

Text: Anja Axelsson