100-års jubileum uppmärksammas på Samernas nationaldag

6 februari 2017

Måndagen den 6 februari firas den samiska nationaldagen lite extra på campusområdet eftersom det då är exakt hundra år sedan det första samiska landsmötet hölls i Trondheim. Dagen uppmärksammas bland annat i Ledningsbloggen, i en debattartikel från Vaartoe, genom lanseringen av Umeå universitets nya flagga på samiska, samt med en direktsänd jojkkonsert.

- I år är det ett särskilt år för samerna i hela Norden. Den 6 februari är det 100 år sedan att samer samlades till ett första gemensamt landsmöte i Trondheim för att diskutera gemensamma utmaningar och problem. Mötet var ett viktigt steg i arbetet att bli accepterat som ett folk. I Sverige erkändes samerna som urfolk 1976 och sedan FN:s internationella urfolksår 1993 firas samernas nationaldag varje år den 6 februari. Det är därför Umeå universitet flaggar med samiska flaggor denna dag, skriver vicerektor Dieter Müller i Ledningsbloggen

Forskarna Patrik Lantto och Åsa Össbo, från Vaartoe (Centrum för samisk forskning), uppmärksammar jubiléet genom debattartikeln "100 år av samisk kamp för markrätt och självbestämmande". Artikeln har bland annat publicerats i Norrbottens-Kuriren och Norran.

- Jubileumsfirandet – som pågår under hela 2017 – speglar ett århundrade av samisk kamp att själva bestämma över mark, resurser och sin utveckling. Samernas ställning har stärkts under årens lopp, men fortfarande har frågor som lyftes i början på 1900-talet bärighet för dagens centrala framtidsutmaningar, skriver Lantto och Össbo.

På campus hissades för första gången Umeå universitets nya flagga på samiska. Dessutom sitter nu en vepa som illustrerar den samiska årstiden Gijrradálvvie (vårvintern) på Humanisthusets gavel.

En annan höjdpunkt under dagen var en lunchkonsert med gruppen Stuoris ja Bálddonas, vars musik beskrivs som en blandning mellan traditionell samisk jojk och blues. Framträdandet direktsändes och kan även ses i efterhand på universitets filmkanal Umu Play.

Samisk jubileumsdag uppmärksammas på campus