Förtydligande om nominering till den Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden

9 februari 2017

Valberedningen har lämnat ett klargörande om valbarheten till posterna som dekan och prodekan. Nomineringar av kandidater skickas till valberedningens ordförande Magnus Blomgren senast den 24 februari.

Alla anställda och studenter vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten inbjuds att lämna förslag på dekan, prodekan, extern ledamot och lärarrepresentanter i fakultetsnämnden. Valberedningen tar emot nomineringar snarast möjligt, dock senast den 24 februari.

Enligt rektors regler ska dekan, prodekan och lärarrepresentanter vara tillsvidareanställda disputerade lärare. Prefekt/föreståndare (inkl. stf. och bitr.) får inte vara ledamot i nämnden. Den externa ledamoten ska ha bred erfarenhet från akademi och/eller näringsliv och samhälle. Även lärare från annat lärosäte kan komma ifråga som extern ledamot.

Under pågående beredning av nominering till ny fakultetsledning måste valberedningen, efter ett förtydligande från rektor angående valbarhet till dekan och prodekan, göra följande klargörande. I regelverket (Dnr FS 1.1-1939-16) "Regler för val och utseende av ledamöter i fakultetsnämnderna (inkl. dekan och prodekan) vid Umeå universitet, för tiden 2017-07-01--2021-06-30" står följande:

Dekan och prodekan kan vardera utses för två på varandra följande mandatperioder om totalt åtta (8) år. [...] Tillsvidareanställda professorer eller universitetslektorer som tidigare innehaft uppdraget som dekan eller prodekan vid universitet kan omförordnas för ytterligare mandatperioder för samma uppdrag om minst fyra år har förlöpt sedan det föregående uppdragets utgång.

Detta innebär att tid som prodekan likställs med tid som dekan och tvärtom. Det vill säga, har en kandidat innehaft någon av dessa poster under två mandatperioder är denne inte i direkt anslutning valbar för ännu en period till någon av dessa poster.

De vetenskapligt kompetenta lärarna samt externa ledamoten kan utses för två på varandra följande mandatperioder om totalt åtta år.

I nomineringen ser vi gärna att en kortfattad motivering medföljer och att det tydligt ska anges vilken position som avses. Nominerade personer ska vara vidtalade och ha accepterat nomineringen. Förslag på personer skickas till valberedningens ordförande senast den 24 februari: Magnus Blomgren.

Ett valmöte kommer att hållas den 11 maj, kl. 10.00. Röstberättigade kommer att kallas i särskild ordning.

Rektors regler för val/utseende av ledamöter i fakultetsnämnderna vid Umeå universitet för tiden 2017-07-01—2021-06-30.

Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden t.o.m. 2017-06-30

Samhällsvetenskapliga fakultetens valberedning
Ordförande

Docent Magnus Blomgren, Statsvetenskapliga institutionen

Ledamöter

Universitetslektor Kenneth Backlund, Handelshögskolan (nationalekonomi)
Universitetslektor Pontus Bergh, Enheten för polisutbildningen vid Umeå universitet
Docent Ann-Kristin Bergquist, Institutionen för geografi och ekonomisk historia (ek.hist.)
Docent Josef Fahlén, Pedagogiska institutionen
Docent Charlott Nyman, Sociologiska institutionen
Universitetslektor Maria Waling, Institutionen för kostvetenskap
Professor Ann Öhman, Umeå centrum för genusstudier (UCGS)

Därutöver ingår en student, utsedd av Umeå studentkår, i valberedningen när frågan om fakultetsledning behandlas.