Nordeas vetenskapliga pris 2017

10 februari 2017

Nu är det dags att nominera forskare till Nordeas vetenskapliga pris 2017. Prefekter/föreståndare kan skicka in förslag senast den 24 mars.

Priset tilldelas forskare som gjort framstående insatser för främjande av vetenskaplig forskning och utveckling inom framförallt samhällsvetenskaplig, rättsvetenskapliga och datavetenskapliga forskningsområden.

Priset kan även omfatta forskning inom medicinska och teknisk naturvetenskapliga fakulteten med inriktning på livsvetenskap eller andra forskningsområden som kan vara aktuella om de bedöms ha relevans för bankverksamhet.

Pristagaren ska genom sin forskning nått erkännande samt ha stor utvecklingspotential. Forskningen ska vara till gagn för regionen och bedömas ha relevans för bankens verksamhet.

Priset utdelas vid Umeå universitets årshögtid, då pristagaren ges möjlighet att hålla en föreläsning inom det område som prisbelönats. Om det är möjligt ska själva prissumman delas ut i samband med näringslivsgala eller liknande.

Nomineringar skickas digitalt till Åsa P Isaksson senast den 24 mars. Förslagen ska innehålla CV, redogörelse för den nominerades vetenskapliga arbete samt en motivering.