Öppet hus den 22 februari lockar 3200 gymnasieelever

15 februari 2017

Onsdag den 22 februari kl. 09.30–15.30 välkomnar Umeå universitet över 3 000 gymnasieelever från de fyra nordligaste länen till Öppet hus på Campus Umeå.

Under Öppet hus ges eleverna möjlighet att lära sig mer om universitetets utbildningar, de får uppleva universitetsmiljön och ställa frågor om allt från boende till studentliv, ekonomi till utbildning och framför allt låta sig inspireras.

– I år har Informationsdagen bytt namn till Öppet hus. Vi öppnar upp universitetet under en dag för de som är nyfikna på Umeå och Umeå universitet och vi hoppas att alla får med sig det de behöver för att fatta beslut beslut om att kanske läsa vid Umeå universitet eller SLU, berättar projektledare Malin Vikström.

Merparten av aktiviteterna äger rum i Humanisthuset och Samhällsvetarhuset. Utöver informationspass om de olika utbildningarna kan besökarna prova på olika aktiviteter på inspirationsmässan, gå en guidad tur och se ett Kultur på campus-uppträdande med Olov Antonsson.

– Nytt för i år är något vi kallar inspirationspass där vi i år ger lite djupare kunskap och svar på vad arktis betyder för framtiden, om att välja utbildning, karriär inom IT och spelutveckling och eller vad sociologi är, fortsätter Malin Vikström. Vi har också vår högaktuella kemist Stina Jansson som berättar om sin spännande forskning som tar henne till NASA inom kort.

Totalt kommer 31 bussar med 1 600 elever från Västerbotten, Västernorrland, Norrbotten och Jämtland – från Luleå i norr till Sundsvall i söder och Östersund i väster. Från Umeå med närområde deltar ytterligare 1 600 elever.

Öppet hus inleds med ett gemensamt pass där Umeå universitets studentambassadörer berättar om sin personliga resa till studierna och Umeå kommun berättar om Umeå som studentstad. Under dagen kan man i realtid följa vad som händer på Snapchat via @umeauniversitet.

För studie- och yrkesvägledare erbjuder Umeå universitet ett lunchseminarium med bland annat nyheter om utbildningar, behörighet och antagning. I år ligger fokus lite extra på tre samhällsvetenskapliga program som ska förmedla en tydligare bild av programmen och hur arbetsmarknaden för dessa ser ut för de som läser dessa.

Även i år är det flera externa utställare med som berättar för eleverna om praktiska detaljer kring boende, sport- och fritidsaktiviteter och övrigt studentliv. I Lindellhallen kan man träffa SLU, Bostaden, Visit Umeå, Viva Resurs, studentkårerna och IKSU.

Läs mer på umu.se