Teaching Sabbatical ger lärare internationella erfarenheter

23 februari 2017

Teaching Sabbatical är STINTs stipendieprogram som syftar till att ge forskare och lärare internationella erfarenheter med utgångspunkt i lärarrollen. Christofer Carlsson från STINT besökte Umeå universitet för att presentera programmet och ge tips inför ansökan.

Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning (STINT) samarbetar med utvalda lärosäten baserade i USA, Singapore, Hong Kong och Japan. Programmet Teaching Sabbatical syftar till att utveckla både individer och institutioner genom att ge forskare och lärare, som brinner för undervisningsfrågor, internationella erfarenheter med utgångspunkt i lärarrollen, snarare än i forskarrollen.

Den 17 februari besökte Christofer Carlsson, programansvarig på STINT, Umeå universitet för att presentera forskningsfinansiering av internationella samarbeten och strategiska satsningar samt delta i ett seminarium om Teaching Sabbatical. Christofer gav även några tips inför ansökan:

- Tänk brett i ditt val av universitet och anpassa din ansökan till läsaren. Tydliggör vilket mervärde din vistelse kan ha för din institution och universitetet, säger Christofer Carlsson.

Under seminariet deltog också Mattias Strandh, professor vid Institutionen för socialt arbete, och Greg Neely, enhetschef vid International Office och professor vid Institutionen för psykologi, för att berätta om sina upplevelser och erfarenheter av att ha deltagit i programmet.

Mattias Strandh vistades som gästlärare vid Davidson College, North Carolina, USA.
- Det är viktigt för upplevelsen att bli integrerad dit du åker. Till de som planerar att söka skulle jag säga: tänk på vad ditt mål för detta är och vad du vill utveckla och ta del av under programmet, säger Mattias.

Greg Neely vistades som gästlärare vid Haverford College, Pennsylvania, USA.
- Det var små studentgrupper och mycket fokus var på interaktionen mellan lärare och studenter. Föreläsningssalarna var anpassade till det snarare än att vara högteknologiska, säger Greg.

Nästa ansökningsomgång öppnar i juni. Forskare och lärare kan inte själva ansöka om dessa stipendier direkt hos STINT utan blir nominerade av International Office vid Umeå universitet.

- I din ansökan bör det tydligt framgå vad du planerar ett göra när du kommer tillbaka. Beskriv hur din kunskap ska användas vid Umeå universitet, avslutar Greg.

Mer information om Teaching Sabbatical finns på STINTs webbplats:
Teaching Sabbatical

För frågor, kontakta gärna