Delta i projektet Reell kompetens

23 mars 2017

Universitet söker fler personer som kan delta i projektet Reell kompetens. Projektet ska utveckla arbetet med bedömningar kring behörighet och tillgodoräknande. Arbetet drivs av Universitets- och högskolerådet (UHR) och Umeå universitets delaktighet planeras just nu.

Projektet inleddes 2016 och har bland annat innehållit intervjuer och enkäter för att kartlägga hur arbetet med bedömning av reell kompetens sker inom universitetet idag. Nästa steg är att samordna och utveckla rutinerna, både inom universitetet och mellan landets lärosäten. Att ta till vara på kompetens blir alltmer aktuellt, inte minst med tanke på den ökade rörligheten av människor över landsgränserna.

Vad är reell kompetens?

Reell kompetens handlar om vad en person har lärt sig, oavsett hur hen fått sina kunskaper. Det innefattar:

• formellt lärande (exempelvis gymnasie- eller högskoleutbildning)
  • icke-formellt lärande (exempelvis kurser en person gått på sin fritid)
  • informellt lärande (sådant en person lärt sig genom att arbeta eller i sin vardag)

Behörighet via reell kompetens gäller sedan 2003 och regleras i Högskoleförordningen.

Vilka söker vi?

Du som jobbar som studievägledare, studierektor, lärare, internationell kontaktperson, handläggare eller på annat sätt kommer i kontakt med reell kompetens är särskilt intressant för det fortsatta projektet. Du får gärna ha erfarenhet av bedömningar och vill höja kvaliteten och rättssäkerheten i arbetet med reell kompetens.

Aktuella projektdelar

Det kommande projektet innehåller följande projektdelar:

• Information och IT-stöd
  • Riktlinjer, organisation och roller
  • Samverkan mellan lärosäten
  • Validering av utländsk slutförd akademisk utbildning där fullständig dokumentation saknas
  • Övrigt (Utländska oavslutade studier, förhandsbesked)

Läs mer om Reell kompetens i dokumentet Riktlinjer för ansökan om projektmedel för arbete med bedömning av reell kompetens från UHR.

Vid frågor eller intresse för deltagande, kontakta projektledare Maria Nylén.

Om projektet Reell kompetens vid Umeå universitet

Regeringen har gett högskolor och universitet i uppdrag att under 2016–2018 utveckla arbetet med bedömning av reell kompetens. Syftet är att genom förbättrade processer och metoder för validering öka möjligheten till tillträde till högre studier. Projektet Reell kompetens vid Umeå universitet ska utveckla ett gemensamt arbetssätt som synliggörs för sökande och anställda. Mer information om reell kompetens kommer att finnas tillgänglig på samarbetsytan Handbok för utbildningsfrågor på Aurora.

Tidigare nyheter

Validering av reell kompetens tar fart

Hur jobbar Umeå universitet med att värdera reell kompetens?